بزرگان قومی ولایت کنر خواهان بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان شدند

تصویر آرشیف: دانش آموزان دختر در یکی از مکاتب در غرب افغانستان

بزرگان قومی در ولایت کنر از حکومت طالبان خواستند تا مکاتب دختران را در سراسر کشور باز کند.


در یک اجلاس بزرگ در مرکز ولایت کنر شهر اسعداد آباد که به روز جمعه برگزار شد و یک تعداد بزرگان طالبان هم در آن اشتراک داشتند ، تقاضا شد که باید مکاتب متوسطه و لیسه بروی دختران افغان باز شوند.

مولوی سید ولی الله یکی از سران قومی و عالم دینی در این اجلاس تاکید نمود که حکومت طالبان باید در بخش های مختلف جامعه برای دختران زمینه تعلیم را فراهم کند.

این عالم دینی بعد از ختم اجلاس در صحبت با رادیو آزادی در مورد سخنان خود در اجلاس وضاحت داد:

«یک دولت اسلامی به داکتر زن نیاز دارد . به معلم زن نیاز دارد و دربعضی حالات حتی به پولیس زن نیاز دارد . تمام این ارگانها به زنان تعلیم یافته ضرورت دارند. این خواست همه افغانهاست و امارت اسلامی باید در این بخش فکر و تعمق کند.»

مولوی سید ولی الله در اجلاس تاکید نمود که طالبان باید تحت شعاع اصول و حجاب اسلامی به دختران اجازه تعلیم بدهند.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز به روز جمعه در یک اعلامیه در تویتر خود نوشته که از اجلاس بزرگان ، عالمان دینی و سران قومی کنر جدآ حمایت و استقبال می کند که در آن خواهان باز شدن دروازه های مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی دختران درافغانستان شده اند.

در تویت آقای کرزی آمده است که پیشرفت و ترقی کشور به تعلیم دختران و پسران مربوط است و از حکومت سرپرست طالبان می خواهد که در این بخش به خواست عالمان و بزرگان احترام بگذارند و مکاتب دختران را دوباره باز کنند.

علاوه بر مردم عام افغانستان و بزرگان قومی بعضی از رهبران طالبان هم از آن جمله معین سیاسی وزارت خارجه آنها شیر محمد عباس ستانکزی به طرفداری از تعلیم دختران صحبت کرده اند و تعلیم را حق اسلامی دختران خوانده اند.

مقامات طالبان برای جلو گیری از این حق٬ کدام دلیل واضح بیان نکرده اند.