افغانستان از نگاه توسعهٔ بشری در سطح پایین قرار گرفته است

در جریان یک سال اخیر به تعداد بیکاران در افغانستان افزوده شده است

به اساس گزارش تازۀ برنامه انکشافی سازمان ملل (یو ان دی پی)، افغانستان در سال ۲۰۲۱ از ۱۹۱ کشور جایگاه ۱۸۰ام را در شاخص توسعه بشری از خود کرده است.

این شاخص که اوسط دست آوردها را در بخش‌های درازای عمر و سلامتی، دانش و معیار زندگی مناسب اندازه گیری می‌کند، می‌نگارد که این شاخص‌ها در سه سال گذشته در افغانستان کاهش مداوم داشته اند.

روند سریع تحولات در افغانستان٬ سطح بیکاری و قوانین سخت گیرانه به ویژه در یک سال گذشته منجر به عدم توسعه بشری در افغانستان گردیده و بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

حمیده مهردل دانش‌آموختۀ رشتۀ عکاسی در پوهنتون کابل است. او از شش سال به این سو در این رشته در کابل کار می‌کند.

روند سریع تحولات در افغانستان٬ سطح بیکاری و قوانین سخت گیرانه به ویژه در یک سال گذشته منجر به عدم توسعه بشری در افغانستان گردیده

می‌گوید پیش از حاکمیت طالبان در نهادهایی چون یونسیف و هفته نامه نیمرخ به عنوان عکاس مشغول وظیفه بوده، اما با روی کار آمدن طالبان او دیگر نتوانسته کمرهٔ عکاسی اش را بر دوش گیرد و به محل وظیفه برود.

وی به رادیو آزادی می‌گوید:

«با روی کار آمدن امارت اسلامی بیکار شدم و در خانه نشستن خود مسله بزرگ است با وجود این که من کار خود را از دوست دادم و در آمد کافی ندارم که حد اقل بتوانم زنده گی خود را به پیش ببرم.»

قصۀ حمیده مهردل، روایت مشترک هزاران کسی‌ست که پس از آمدن طالبان وضعیت اقتصای زنده‌گی شان بدتر شده است.

تعدادی از زنان و کودکان فقیر در افغانستان

به تازه‌گی گزارش توسعه بشری که از طرف برنامه انکشافی سازمان ملل (یو ان دی پی) به نشر رسیده است، نگاشته که افغانستان در رتبه ۱۸۰ ام از ۱۹۱ کشور در بخش شاخص‌های توسعه بشری در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

این گزارش همچنان می افزاید که در آمد ناخالص ملی سرانه از سال ۲۰۲۰ به این سو کاهش داشته است.

شراب سینا (Suarabh Sinha)، رئیس بخش پالیسی برنامه انکشافی سازمان ملل(یو ان دی پی) برای افغانستان در مورد این گزارش به رادیو آزادی می گوید:

« یو ان دی پی نگران است که شاخص‌های توسعه بشری رو به کاهش است و از مقام‌های حاکم میخواهد که پالیسی‌های فراگیر را بسازند و به نیازمندی‌های افغان‌ها برای معیار‌های بهتر زندگی پاسخ بدهند. »

این در حالی است که حکومت طالبان از حاکمیت دوباره شان محدودیت‌هایی چون پوشش اجباری، ممنوعیت سفر بدون محرم و منع آموزش بالاتر از صنف ششم را بر زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند.

هم‌چنان بر اساس گزارش‌‌های نهادهای بین المللی افغانستان همین اکنون با بحران اقتصادی و بشری روبروست_بحرانی که تاثیرات ناگواری بر معیارهای زنده‌گی شهروندان افغانستان داشته است.