مجلهٔ فارن افیرز: آیا واقعاً جنگ طولانی داخلی در افغانستان پایان یافته است؟

تعدادی از طالبان هنگام گشت زنی در جاده های کابل

روزنامۀ گاردین

  • روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا، با اشاره به گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان می نویسد که یک کارشناس ملل متحد در مورد "سرکوب خیره کننده" زنان و دختران در افغانستان در حالی گزارش می دهد که هیئت معاونت این سازمان در افغانستان(یوناما) مقامات طالبان را به آزار و اذیت کارمندان زن افغان این اداره، متهم کرده است.


گاردین می افزاید، در اعلامیه ای اخیر یوناما، گفته شده که سه زن افغان که برای سازمان ملل متحد در افغانستان کار می کردند، اخیراً توسط افراد مسلح طالبان برای مدت کوتاهی دستگیر شده و مورد تحقیق قرار گرفته اند. یوناما، این حرکت را "الگوی در حال ظهور آزار و اذیت کارمندان زن افغان سازمان ملل متحد" توصیف کرده است.

به نوشتۀ گاردین، سازمان ملل متحد، خواستار ختم فوری همۀ این گونه اقدامات"ارعاب، آزار و اذیت کارمندان زن افغان" خود شده و به مقامات طالبان از تعهدات آنها بر اساس قوانین بین المللی در زمینۀ تضمین امنیت همۀ پرسونل این سازمان، یادآوری کرده است.

اما طالبان، دستگیری کارمندان محلی سازمان ملل متحد را تکذیب کرده اند.

روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا می نویسد٬ این رویداد در حالی رخ می دهد که اخیراً ریچارد بنت، گزارشگر خاص سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، عقب گرد شدید از حقوق زنان و دختران، انتقامجویی ها از مخالفان و منتقدان و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان را، نزول به سمت استبداد، خوانده است.

مجلۀ فارین افیرز

  • مجلۀ فارین افیرز چاپ امریکا با طرح این سوال که آیا واقعاً جنگ داخلی طولانی در افغانستان پایان یافته، مقالۀ تحلیلی مفصلی را نشر کرده است.


فارین افیرز می نویسد، یک سال پیش، حکومت دموکراتیک افغانستان سقوط کرد و به نوشتۀ مجله، خروج تحقیرآمیز نیروهای نظامی و افراد ملکی ایالات متحدۀ امریکا و تخلیۀ حدود ۱۰۰ هزار افغان از افغانستان، هنوزهم یک نکته دردناک برای واشنگتن و متحدانش محسوب می شود.

به نوشتۀ فارین افیرز، اینک طالبان بر افغانستان حکومت می کنند، سطح خشونت ها در سراسر این کشور به طور چشمگیر کاهش یافته، ولی حقوق زنان، آزادی رسانه ها و امنیت کسانی که از حکومت سرنگون شده دموکراتیک افغانستان حمایت کرده بودند، هم به شدت کاهش یافته است.

ریچارد بنت، گزارشگر خاص سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، اخیراً در پنجاه و یکمین نشست شورای حقوق بشر این سازمان گفت که در حال حاضر افغان ها با بحران جدی حقوق بشری روبرو هستند و به نظر می رسد که جهان در حل آن، ناتوان است.

مجلۀ فارین افیرز می افزاید، سوالات زیادی در مورد وضعیت جدید در افغانستان وجود دارد که آیا جامعه جهانی باید طالبان را به رسمیت بشناسد؟ آیا طالبان خود را تعدیل خواهند کرد؟ آیا دیپلماسی و یا وضع تحریم ها می تواند طالبان را مجبور به انجام این کار کند؟ آیا یک تهدید تروریستی بین المللی جدید، زیر نظر طالبان، شکل می گیرد؟

این ها سوالاتی اند که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشتۀ میلادی، جامعۀ جهانی با آن مواجه است.