باستان شناسان اسراییلی: استفاده از تریاک در شرق میانه در قرن چهارده قبل از میلاد مروج بود

تصویر آرشیف: تریاک بدست آمده از مزارع در افغانستان

تحقيقات باستان شناسان در اسراییل نشان میدهد که استفاده از تریاک در شرق میانه به قرن چهارده قبل از میلاد بر میگردد.

کاوشگران به تازه گی در جریان کاوش یک قبرستان در اسراییل، اثراتی از تریاک را از برخی قبرها بدست آورده اند.

این کاوشها که در قبرستان تل یهود منطقه مرکزی اسراییل انجام شده در جریان آن ظرفهای سفالی و برنزی بدست آمده که به باور باستان شناسان، در استفاده تریاک به کار می رفت.

قبرهای که باستان شناسان آن را کاوش کرده اند مربوط کنعانیها است و در این قبرها نیز اثرات تریاک دیده شده است.

ران بیری باستان شناس اداره آثار باستانی اسراییل در رابطه به علت استفاده از تریاک در مراسم سوگواری به رویترز گفت:

" شاید طوری بوده که مراسمی که توسط کشیش و با اشتراک اعضای خانواده مردهها برگزار میشد، شرکت کننده گان قبل از مراسم دعا خوانی از تریاک استفاده میکردند و باور داشتند که در حالت نشئه دعا به مرده ها اجابت میشود و روح مرده ها خشنود میگردد."

مراسم دعا خوانی یهود ها

این تحقیق مشترک باستان شناسی که توسط انستتیوت وایزمن و اداره آثار باستانی اسراییل انجام شده، نشان میدهد که کنعانیها بنا به باورهای نادرست مذهبی در قرن چهارده قبل از میلاد در یونان، مصر امروزی و ایتالیا از تریاک استفاده میکردند.

اما خلاف روش کنونی آن، در آن زمان شیره تریاک را با استفاده از سراحی ها در آب حل کرده و در جام های گلی و برونزی می نوشیدند.

نزدیکان مرده ها بنا به برخی باورهای نادرست مذهبی مقداری از تریاک را نیز هنگام دفن مرده های شان با آنان دفن میکردند.

به گفته آقای بیری، با توجه به سراحی ها و جامهای بدست آمده از قبرها و روایتهای تاریخی، نزدیکان مرده ها بنا به برخی باورهای نادرست مذهبی مقداری از تریاک را نیز هنگام دفن مرده های شان با آنان دفن میکردند.

" تریاک به این هدف در کنار جسد قرار داده میشد که در محشر وقتی ارواح باهم میبینند، روح مرده توان و آماده گی برخاستن و دیدار با ارواح سایر مردهها را داشته باشد."

تصویر آرشیف : یکی از گورستان های یهود ها

اما افغانستان که در سالهای اخیر به بزرگترین مرکز کشت کوکنار و تولید تریاک در جهان مبدل شده، تریاک ابتداء در کدام سالها و به چی اهدافی استفاده میشد؟

داکتر محمد سمین استانکزی نویسنده کتاب "مواد مخدر و بیماریهای مرتبط به آن" میگوید، استفاده از تریاک در افغانستان ابتداء در روستاها و به هدف تسکین درد به کار میرفت.

" کشت کوکنار ابتدا در بدخشان آغاز شد، وقتی کسی را مار می گزید، به وی تریاک می دادند و برای درمان صرفه و تسکین برخی دردهای دیگر از تریاک استفاده میشد. کوکنار شاید از چین و بخارا به ولایت بدخشان آورده شده و سپس در آنجا مردم بدخشان به کشت ان شروع کرده اند."

هنوز نیز در بخش های از افغانستان به هدف تسکین درد از تریاک خام استفاده صورت میگیرد، اما مراجعه معتادان به مراکز ترک اعتیاد در سالهای اخیر نشان میدهد که استفاده کننده گان تریاک با گذشت زمان معتاد میشوند و روی هم رفته به استفاده مواد مخدر کیمیاوی رو می آورند.

گزارش: مرسلین ارسلا