لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

بسیاری دهقانان در فراه بجای کوکنار پنبه کشت کرده اند


کشت پنبه در ولایت فراه
کشت پنبه در ولایت فراه

غفار امسال در مزرعه کوچکش در گوشۀ از شهر فراه به جای کوکنار پنبه کاشته.
طالبان چندی بعد از بازگشت به قدرت در افغانستان بیش از یک سال قبل کشت کوکنار را ممنوع کردند.

غفار چهل ساله در روستای برنگتوت شهر فراه دهقان است و امسال در چهار جریب از ده جریب زمینش پنبه کاشته.

او علتش را این گونه به رادیو آزادی بیان می‌کند: "پیشتر‌ها تریاک می کاشتیم. خوب بود حاصل آن بد نبود. اما حالا کشت تریاک منع شده و نمی‌گذارند که بکاریم، حالا همین غوزه پنبه را کاشتیم. خوب است کشت و کار آن بد نیست. اما می‌خواهیم که پس از برداشت همین کشت پنبه به ما تخم اصلاح شده و کود کیمیاوی چیزی داده شود."

یکی از دهقانان فراه که امسال در چند جریب زمین خود پنبه کاشته است
یکی از دهقانان فراه که امسال در چند جریب زمین خود پنبه کاشته است

شیرآقا یک دهقان محلی دیگر هم امسال در چند جریب زمینش پنبه کاشته.

او در روستای ریگی شهر فراه، مرکز این ولایت دهقانی می‌کند. او از کارش خوشحال به نظر می‌رسد: "در اینجا ۲۵ من تخم پنبه کشت کرده ام، حاصلات پنبه زیاد خوب است، بسیار برکت دارد. قبلاً در این زمین کوکنار کشت بوده است و اکنون پنبه کشت کردیم."

اما او هم همکاری می‌خواهد: "خواست ما از دولت این است که برای ما تخم اصلاح شده، کود کیمیاوی و زمینه بیرون کردن آب از زیر زمین را مساعد کند خشکسالی است، آب نیست."

عبدالاحد ۶۰ ساله یک‌ کشاورز محلی دیگر است.

او امسال از ۳۶ جریب زمینش، ۱۴ جریب آن را پخته کاشته است.

اما او نگران است: "آب برای آبیاری کشت‌های خود نداریم اگر چنین خشکسالی باشد و بند بخش آباد اعمار نشود شاید سطح آب به ۱۰۰ متر برسد و از دولت می‌خواهیم که محصول مان را باید خریداری کند و اگر به نرخ عمومی خریداری نمی‌کند باید به نرخ بازار خریداری کند، قیمت ۵۰ کیلو کود کیمیاوی اکنون به ۶۰۰۰ افغانی است."

دهقانانی که در فراه در زمین های شان پنبه کاشته اند از حاصلات آن راضی اند
دهقانانی که در فراه در زمین های شان پنبه کاشته اند از حاصلات آن راضی اند

عبدالله علیزی کارشناس امور زراعتی در فراه است.

او به این باور است که دهقانان محلی می توانند عواید خوبی از کاشتن پنبه به دست آرند.

اما علیزی می‌گوید که پنبه می‌تواند باعث پایین رفتن آب‌های زیر زمینی شود.

او اینگونه توضیح می‌دهد: "چون آبیاری پنبه در فصل گرما صورت می‌گیرد فصلی که آب‌های جاری اصلاً وجود ندارد صدفیصد از آب‌های مورد نیاز از آب زیر زمینی تامین می‌گردد بناءً گفته می‌توانیم عوارض نا مطلوب کاشت پنبه در سال‌های اخیر به مراتب بیشتر از فواید آن می‌باشد به علت پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و تهدید خشکسالی‌های بیشتر."

پیشنهاد علیزی این است: "از نظر ما این محصول در حال حاضر کاشت آن به نفع جامعه نبوده و باعث پایین رفتن بیشتر آب‌های زیر زمینی می‌گردد و قبل از آن که بند‌ها اعمار گردد باید از ترویج بیشتر کشت‌های تابستانی از طرف بخش عمومی قواعد و موانع ایجاد گردد تا با بحران خشکسالی‌های بیشتر مردم‌ ما مواجه نگردند."

مولوی عبدالمبین فیصل سرپرست ریاست زراعت طالبان در فراه است.

او بی‌آنکه در مورد حل مشکلات و خواست دهقانان چیزی بگوید به رادیو آزادی چنین می‌گوید: "امسال در ولایت فراه به پیمانه زیاد کشت پنبه افزایش یافته و بسیاری از مردم به جای کشت تریاک به کشت پنبه و ماش روی آورده اند. حتی در ولسوالی بکواه فراه که ساحات بسیار وسیع دارد، آنجا هم اکثر کشاورزان، زیاد زمین‌های‌شان را پنبه و ماش کاشته اند و همین‌ طور در مرکز فراه، در ولسوالی پشترود، ولسوالی بالابلوک و خاک سفید فراه در این همه ولسوالی‌ها مردم به جای کشت تریاک، پنبه و ماش کشت کرده اند."

یک دهقان در فراه در حال کار در زمین هایش که پنبه کاشته است
یک دهقان در فراه در حال کار در زمین هایش که پنبه کاشته است

دهقانان فراه می‌گویند که پنج کیلو پنبه در بازار این ولایت از ۴۰۰ افغانی تا ۵۰۰ افغانی به فروش می‌رسد. اما آنان می‌گویند که برای پروسس و بسته بندی پنبه فابریکه وجود ندارد.
برخی از آنان مثل غفار پیشنهاد می‌کنند که اگر در فراه، فابریکه‌ای باشد، برای هزاران نفر کار فراهم می‌شود و می‌توان از پنبه، روغن، پنبه دانه و صابون هم تولید کرد.

XS
SM
MD
LG