روزگار تلخ خبرنگاران؛ بسیاری از خبرنگاران افغان بیکار شده و مجبور اند کار های شاقه انجام بدهند

تصویر آرشیف جنبهٔ تزئینی دارد

تعدادی از خبرنگاران افغان که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان بیکارشده اند، می‌گویند به کارهای شاقه رو آورده اند.

آنان گفته اند که هرچند تغییر مسلک برایشان دشوار تمام شده، اما از مجبوریت کارهای شاقه انجام می‌دهند.

سیف الرحمن غریب‌یار، خبرنگار افغان که به ایران مهاجر شده است٬ کار های ساختمانی انجام میدهد.

غریب‌یار که سال‌ها با یک رادیو محلی در لوگر کار کرده بود و در این اواخر به عنوان خبرنگار در روزنامۀ پنجره در کابل کار می‌کرد، پس از وضع محدودیت‌ها ازسوی طالبان و زمانی که در ماه ثور فعالیت این روزنامه متوقف شد، وظیفه اش را از دست داد.

او پس از ماه‌ها بیکاری به خاطر کار به ایران رفت و حالا به گفتۀ خودش در آنجا کارهای ثقیل را انجام می‌دهد که برایش دشوار است.

"این که مسلک‌ات ژورنالیزم، نویسندگی و یا چیز دیگر باشد و به یکبارگی مجبور به انجام کار دیگری شوی بسیار سخت است، این مردم برای کسی پول مفت نمی‌دهند، کار می‌خواهند، بالایت سیاست می‌کنند، رفتار تند می‌کنند، امروز به کاری که من آمده‌ام باور کن که از صبح به این طرف اجازه ام نداده تا یک دقیقه هم بنشینم."

به صد ها خبرنگار در نتیجه تعطیل شدن رسانه ها بیکار شده و برخی نیز به خارج از افغانستان رفته اند

این تنها غریب‌یار نیست که با آمدن تحولات اخیر مسلک خود را از دست داده است، فضیله "جویا"نیز پس از چند سال خبرنگاری مجبور شده است که به قالین‌بافی رو بی‌آورد،

دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد: همزمان با سقوط حکومت جمهوریت ۶۰ درصد خبرنگاران وظایف شان را ازدست داده اند

او می‌گوید که بیشتر اوقات دستانش در هنگام بافتن قالین زخمی شده است، اما مجبور است که در هر حالت کار کند.

"مجبور بودم که از طرف شب به دستانم مرحم بزنم تا فردایش کار کنم، این سخت‌ترین روزهای زندگی من است که من می‌گذرانم، این وضعیت برای یک خبرنگار بسیار دردآور است."

دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، از میان ۵۲۶ رسانه، ۴۸ درصد آن‌ها بسته شدند و ۶۰ درصد خبرنگاران هم وظایف‌شان را از دست داده اند.

بیشتر در این باره: نی: ۳۲ رسانه چاپی در افغانستان بسته شده اند

ظریف کریمی، رئیس این دفتر می‌گوید که بیشتر خبرنگاران به دلیل از دست دادن وظایف اصلی‌شان به کارهای شاقه رو آورده اند.

"همزمان با سقوط حکومت جمهوریت ۶۰ درصد خبرنگاران وظایف شان را ازدست داده اند،که فعلا ۹۳ فیصد خبرنگاران زن وظایف شان را از دست داده اند ،۶۰ درصد خبرنگاران مرد بیکار شده اند ، برخی آنها کشور را ترک گفته و برخی هم باقی مانده و به کارهای دیگر رو آورده و یا درخانه نشسته اند."

هرچند طالبان همواره گفته اند که از فعالیت رسانه‌ها و آزادی بیان در چوکات شریعت اسلامی حمایت می‌کنند، اما خبرنگاران افغان می‌گویند که محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان، ساحۀ کاری را برایشان تنگ کرده و روز به روز مشکلات‌شان در حال افزایش است.

به تازگی بسم الله وطندوست و شیراحمد نوری، دو خبرنگار و عطاالله زر، یکی از بازیگران برنامه‌های تمثیلی از سوی طالبان درکندهار زندانی شده اند. طالبان تا هنوز در مورد بازداشت این خبرنگاران و ممثل چیزی نگفته اند.