لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

کارمندان طلوع نیوز: فشار ها و محدودیت ها باعث گردیده است وظایف خود را کنار بگذاریم


تعدادی از خبرنگاران و مجریان برنامه های طلوع و طلوع نیوز
تعدادی از خبرنگاران و مجریان برنامه های طلوع و طلوع نیوز

در دوماه اخیر ۹ تن از مسوولان و کارمندان تلویزیون طلوع و طلوع نیوز از کار کناره گیری کرده و حتی بسیاری از این افراد مجبور به ترک کشور شده اند.

برخی از کارمندان این رسانه معروف افغانستان که ترک وظیفه کرده اند دلیل این تصمیم شان را محدودیت‌ها و قیودات حکومت طالبان بر کارهای رسانه‌یی عنوان می‌کنند.

غفور صبوری از کارمندان سابقه دار تلویزیون طلوع است.

او که از سال ۲۰۰۵ تا ماه آگست امسال در بخش‌های مختلف این رسانۀ خبری فعالیت داشته می‌گوید اخیرا او و چند تن دیگر از همکارانش مجبور به ترک وظیفه و حتی ترک کشور شدند.

به گفته آقای صبوری محدودیت‌های روز افزون حکومت طالبان سبب شده است که آنان وظایف خود را کنار بگذارند:

" بیشتر از یکسال پسین فشار روی ماسک پوشیدن خبرنگاران، فشار روی تهدید فشار روی این‌که این خبر پخش شود این پخش نشود و در این اواخر فشار روی این‌که هر مصاحبه شونده از طبقه اناث باید ماسک داشته باشند، این فشارها سبب شد که همکاران مسلکی ما خبرنگاران از طلوع و طلوع نیوز و دیگر رسانه ها تصمیم بگیرند راه بدیلی پیدا کنند".

در این اواخر تلویزیون طلوع به خاطر پخش برخی از خبرها و راه اندازی بحث های سیاسی نیز با دشواری ها و ممانعت های رو به رو بوده است
در این اواخر تلویزیون طلوع به خاطر پخش برخی از خبرها و راه اندازی بحث های سیاسی نیز با دشواری ها و ممانعت های رو به رو بوده است

خپلواک صافی مسوول پیشین طلوع نیوز هم روز جمعه با نشر مطلب و عکسی در صفحه فیسبوک‌اش از ترک کردن افغانستان خبر داد.

به گفته همکارانش او نیز یکی از کسانی است که در دو ماه اخیر ترک وظیفه کرده است.

تلاش کردیم با وی در این مورد گفتگو کنیم اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش های رادیو آزادی پاسخ نداد.

نی: چهل و هشت درصد رسانه های افغانستان مسدود شده و شصت درصد کارمندان رسانه ها نیز بیکار شده اند

یک تن دیگر از کارمندان این رسانه که نمی‌خواهد نظر به آنچه چالش های امنیتی عنوان می کند نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی دلیل ترک وظیفه و ترک کشور را چنین گفت:

" در این واخر ما همیشه مکتوب های زیادی را از جانب دولت امارت دریافت می‌کردیم که هر روز قیودات بالای رسانه ها بیشتر وضع می شد و مصئونیت کاری و جانی چندانی مهیا نبود به همین خاطر ما مجبور شدیم ترک وطن کنیم و مسلکی که به آن عشق و علاقه داشتیم و مدت ۱۴سال خدمت کردیم، مثل من بزرگان دیگری که در آنجا کار می کردند و همگی عشق و علاقه‌ای به کار داشتند به کار خود داشتند این‌ها همه مجبور شدند وطن شان را ترک کنند".

به اساس گفته‌های کارمندان این رسانه که با رادیو آزادی گفتگو کردند در دو ماه اخیر ۹ کارمند طلوع و طلوع نیوز که در رده‌های مختلف کاری مصروف فعالیت بودند به دلیل آنچه تهدیدات و محدودیت‌های وضع شده از سوی حکومت طالبان گفته اند مجبور به ترک وظیفه شده اند.

مسوولان کنونی این شبکۀ خبری دراین باره به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

موضوع پوشیدن حجاب برای دختران در هنگام ظاهر شدن روی صفحه تلویزیون نیز یکی از دشواری های تازه یی بود که در برابر کار رسانه طلوع و سایر رسانه های تصویری در افغانستان به وجود آمد
موضوع پوشیدن حجاب برای دختران در هنگام ظاهر شدن روی صفحه تلویزیون نیز یکی از دشواری های تازه یی بود که در برابر کار رسانه طلوع و سایر رسانه های تصویری در افغانستان به وجود آمد

مسوولان نهادهای رسانه‌ای هم تصمیم ترک وظیفه خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای به دلایل متعدد را در شرایط کنون نگران کننده می‌خوانند.

ظریف کریمی نماینده دفتر نی" حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان" به رادیو آزادی گفت:

" تصامیمی که از سوی خبرنگاران و کارمندان رسانه ای گرفته می شود می تواند حق مسلم شان باشد اما آنچه که در شرایط فعلی نشان می دهد وضعیت نگران کننده است و ممکن این آهسته آهسته روی روح و روان دیگر خبرنگاران هم تاثیر کند و به دلیل وضعیت موجود وظایف شان را ترک کنند".

محدودیت یکی از بخش‌های را که حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان نشانه گرفت، رسانه‌ها اند.

بسته شدن ۴۸درصد رسانه های افغانستان پس از حاکمیت دوباره طالبان و بی‌کار شدن بیش از ۶۰درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه ها در این مدت آماری است که مسوولان دفتر نی هفته پیش با رادیو آزادی در میان گذاشتند.

لت و کوب، بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران و کارمندان رسانه ها از دیگر چالش‌های است که در بیشتر از یک سال اخیر از سوی حکومت طالبان متحمل گردیدند.

طلوع و طلوع نیوز از رسانه‌های تصویری پر بیننده و شناخته شده افغانستان است.

شمار زیادی از کارمندان این رسانه در ماه‌های نخستین پس از سقوط نظام جمهوریت هم مجبور به ترک کشور شده بودند.

خواستیم دیدگاه حکومت طالبان را در زمینه داشته باشیم اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی معاون آن تا زمان نشر این گزارش به پرسش های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG