تلویزیون خصوصی "کابل نیوز" نشراتش را متوقف کرد

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در افغانستان می‌گوید، از متوقف شدن نشرات تلویزیون کابل نیوز نگران است.

این کمیته از جامعۀ جهانی و حکومت طالبان می‌خواهد که وعده‌های خود را عملی کنند و رسانه‌ها را حمایت مالی و سیاسی کنند.

جمیل وقار، مسئول این کمیته به رادیو آزادی گفت: "کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان از متوقف شدن نشرات تلویزیون کابل نیوز نگران است، از جامعه جهانی می‌خواهد که در این لحظات حساس رسانه‌های افغان را کمک کند، از حکومت هم می‌خواهیم به تعهدی که در یک سال گذشته در بخش تقویت رسانه‌ها و آزادی بیان کرده عمل کند."

مسئولان تلویزیون خصوصی کابل نیوز می‌گویند، به دلیل برخی مشکلات تصمیم به متوقف کردن نشرات رسانۀ خود گرفتند، اما به نشرات برنامه‌های خود در رسانه‌های اجتماعی ادامه می‌دهند.

عبدالباسط، مسئول تلویزیون کابل نیوز در پیام نوشتاری این مشکالات را مشخص نکرد، اما شماری از کارمندان تلویزیون کابل نیوز که نمی‌خواهند نام‌ و صدایشان نشر شود به رادیو آزادی می‌گویند، در کنار چالش‌های اقتصادی، فشارهای حکومت طالبان در این اواخر سبب شد که مسئولان این تلویزیون نشرات آن را متوقف کنند.

رادیو آزادی خواست در این مورد دیدگاه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان را داشته باشیم، اما وی با وجود وعده دادن تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما جواب نداد.

اما آقای مجاهد پیش از این ادعای وضع محدودیت بر رسانه‌ها را رد کرده بود.

کابل نیوز که در سال ۲۰۱۱ به نشرات آغاز کرده بود، برنامه‌هایش بیشتر متمرکز بر موضوعات و حوادث خبری و سیاسی روز بود.

این در حالیست که بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، شمار زیادی از رسانه‌ها فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند و بسیاری از خبرنگاران مجبور به ترک وظیفه شدند.

هرچند نهادهای حمایت کنندۀ رسانه‌ها به تازگی در این مورد چیزی نگفتند، اما (نی) یا دفتر حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در ماه میزان سال روان به رادیو آزادی گفته بود که بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، ۴۸ درصد رسانه‌های افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی نشرات خود را متوقف کردند.

مسئولان دفتر "نی" آیندۀ رسانه‌های افغانستان را تاریک خوانده و گفته بود که حل مشکلات رسانه‌ها در کوتاه مدت ممکن نیست.

بیشتر در این باره: کارمندان طلوع نیوز: فشار ها و محدودیت ها باعث گردیده است وظایف خود را کنار بگذاریم

همزمان با این محدودیت‌های کاری، نبود دسترسی به اطلاعات، لت و کوب، بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران برخی رسانه‌ها از چالش‌های عمده سد راه خبرنگاران افغان و رسانه‌ها به شمار نمی‌رود.

در همین حال گزارش‌ها از ولایت ننگرهار می‌رسانند که نیازمحمد خاکسار، خبرنگار و گویندۀ تلویزیون محلی انعکاس در این ولایت از سوی افراد ناشناس لت و کوب شده است.

شکرالله پاسون، مسئول نشرات رادیو تلویزیون انعکاس که نشرات آن پس از حاکمیت طالبان متوقف شده، به رادیو آزادی گفته که آقای خاکسار در مسیر برگشت به خانه‌اش از سوی افراد تفنگدار لت‌وکوب شده است.

او می‌گوید، مشخص نیست که عامل این رویداد کدام افراد اند و خواستار تحقیق در این باره اند.

مسئولان طالبان در ننگرهار اما تاکنون در این مورد چیزی نگفتند.