وزارت معارف حکومت طالبان اعلان کرد٬هیچ ممانعتی در برابر مکاتب ابتدائیه دختران وجود ندارد

دختران دانش آموز یکی از مکاتب ابتداییه درکابل

حکومت طالبان می گوید دربرابر ادامه آموزش دختران در مکاتب ومدارس ابتدائیه٬ نباید ممانعت ایجاد شود ومعلمان زن در این مکاتب می توانند با اطمینان کامل به تدریس ادامه دهند.

این درحالی است که بر اساس برخی گزارش ها تعداد از مکاتب ابتداییه دختران در برخی از مناطق از سوی طالبان مسدود گردیده بود. اما با دستور جدید وزارت معارف٬ این مکاتب که صنوف ششم و پایین از آن را تدریس می کنند٬ دوباره گشوده شده اند.

با این رهنمود جدید وزارت معارف حکومت طالبان هزاران دختر همسن نوریه وفرشته به مکتب های ابتدائیه خود برخواهند گشت.

این دو دانش آموز یک مکتب ابتدائیه در ولایت کندهار اند و چندی پیش در صحبت با رادیو آزادی نظرات خود را نیز درمیان گذاشتند.

نوریه گفت :

" همصنفی های ما وقتیکه به خانه برگشتند گریه می کردند. ما می خواهیم که به درس های خود در مکتب ادامه دهیم. چرا این مکاتب مسدود می شوند؟"

دختران دانش آموز در یکی از مکاتب سیار ولایت کندهار

اما فرشته از وضعیت خود چنین گفت :

" ما کسی درخانه نداریم که به ما آموزش دهد. پدر و مادر من بی سواد اند. باید مکتب های ما هرچه زود تر دوباره آغاز شود درخانه کسی با ما کمک کرده نمی تواند."

با این دستور جدید وزارت معارف حکومت طالبان٬ دختران خردسال می توانند که به مکاتب خود برگردند.

یکی از دختران دانش آموز: مکاتب ما باید باز شود. من کسی را در خانه ندارم که برایم در درس ها کمک کند.

مولوی حبیب الله سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان درمکتوب اواخر دوشنبه هدایت داده که مکاتب ومدرسه های دختران صنف ششم و پایین تر و کورس های که ازسوی موسسات تمویل می شود٬ اجازۀ مکمل فعالیت دارند.

در این مکتوب آمده که با مسدودن شدن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم ، مقامات محلی برخی ولایت ها دختران صنوف ششم و پایین تر از ان را نیز از رفتن به مکتب منع کرده بودند.

وزارت معارف به معلمان زن نیز دستور داده که با رعایت حجاب با اطمینان کامل به صنوف حاضر گردند٬ و درصورتی که مقامات محلی موانع ایجاد کردند٬ باید این موضوع رسمآ به وزارت معارف اطلاع داده شود.

اما دختران بالاتر از صنف ششم با برگشت طالبان به قدرت در تابستان سال گذشته٬ اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده اند و مکاتب آنها هنوز هم مسدود است.

افزون بر این ، حکومت طالبان چند هفته پیش درهای پوهنتون ها را نیز به روی دختران بست و زنان را هم از کار در موسسات غیر دولتی خارجی و داخلی منع کرد.

با این اقدامات٬ طالبان با واکنش ها و فشارهای بیشتر داخلی و خارجی مواجه شدند.

در تازه ترین مورد ، داکتر محمد غورماز یک عالم دینی سرشناس ترکیه در ملاقات با مولوی حبیب الله آغا سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان گفته که جلوگیری از آموزش دختران قابل پذیرش نیست.