لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

ادامه اعتراضات نهاد های مدنی؛ یوناما: افغانستان وارد یک دور جدیدی از بحران می‌شود


برخی از اعضای سازمان اجتماعی همدیگر پذیران افغانستان
برخی از اعضای سازمان اجتماعی همدیگر پذیران افغانستان

شماری از اعضای سازمان اجتماعی همدیگر پذیران افغانستان، در فضای سر پوشیده به ممنوعیت حق کار، آموزش و تحصیل زنان و دختران از سوی حکومت طالبان اعتراض کردند.

این اعتراض کننده‌گان دختر و پسر در تصاویری‌که به رادیو آزادی فرستادند نزدیک به ۱۰ تن اند و شعارهای نوشتاری به دست دارند.

تابش یک تن از این معترضین به رادیو آزادی گفت:

"گفته شده فقط بخوان، وقتی گفته بخوان پس برای مرد و زن فرض است تا درس بیاموزه و درس بخواند پس از امارت اسلامی خواهشمندم که مکاتب، دفترها و کورس‌ها را به روی دختران باز کند تا بیاموزند."

زهرا عادل یک تن از فعلان مدنی کابل و از اشتراک کننده‌گان این اعتراض نیز تأکید دارد که تا برآورده نشدن حقوق‌شان دست از اعتراض نمی‌کشند.

"اگر به خواست ما رسیده‌گی نشود ما به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم و ما خاموش نمی‌نشینیم تا صدای ما به گوش مسئولین برسد و دوباره دروازه‌های مکاتب و دروازه‌های دانشگاه‌ها به روی ما باز شود."

اعضای این سازمان گفته اند که به اعتراضات خود همچنان ادامه خواهند داد
اعضای این سازمان گفته اند که به اعتراضات خود همچنان ادامه خواهند داد

احمد احسان سنگر، رئیس سازمان اجتماعی همدیگر پذیران افغانستان نیز می‌گوید، حکومت طالبان محدودیت‌های بیش از حدی بالای زنان و دختران افغانستان وضع کرده که این برای آنان قابل قبول نیست.

اعضای سازمان همدیگر پذیران افغانستان: ما به اعتراضات خود ادامه می دهیم

احمد احسان به رادیو آزادی گفت:

"زمانی‌که امارت اسلامی آمد محدودیت‌های بیش از حد را برای زنان افزایش داده و زنان را از تحصیل، کار، آزادی، ورزش و مکاتب آنان را بازمانده به همین دلیل سازمان اجتماعی همدیگر پذیران افغانستان خواست که اعتراضات مسالمت‌آمیز را راه اندازی بکند."

این فعالان مدنی و اجتماعی در حالی به وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان بالای زنان و دختران افغانستان اعتراض کردند که یوناما یا دفتر نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، امروز در صفحه فیسبوک‌اش نوشته که "افغانستان وارد یک دوره جدیدی از بحران می‌شود".

مارکس پوتزل معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد
مارکس پوتزل معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد

در صفحه فیس‌بوک یوناما همچنان آمده که مارکس پوتزل معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در دیدار امروز‌ش با ندا محمد ندیم سرپرست وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان خواستار لغو این ممنوعیت‌ها شده و گفته که "ممنوعیت تحصیل زنان و کار آن‌ها در مؤسسات خیریه توسط طالبان به همه افغان‌ها آسیب می‌رساند".

خواستیم دیدگاه تازه حکومت طالبان را در زمینه داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، بلال کریمی و انعام‌الله سمنگانی معاونان وی، ضیاءالله هاشمی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان و عزیز احمد ریان سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

پیش از این حکومت طالبان گفته بود به حقوق زنان و دختران در چهارچوب شریعت اسلامی پایبند است، اما تعریف واضحی از آن تا کنون ارائه نکرده است.

حکومت طالبان اخیراً افزون بر دیگر محدودیت‌ها رفتن زنان و دختران به پوهنتون‌ها، مراکز آموزشی، مدارس دینی که در مساجد شهر کابل اند و کار در مؤسسات غیر دولتی را منع کرده‌است.

XS
SM
MD
LG