اعضای«جنبش زنان عدالتخواه افغانستان» از دنیا خواستند تا جلو محدودیت های طالبان را بگیرند

شماری از زنان معترض افغانستان که به دلیل تهدیدات بلند طالبان در یک مکان سر بسته٬ دست به اعتراض زدند

در روز جهانی آموزش، یک گروه محدود از زنان افغان در یک مکان بسته و نامعلوم از اعضای جامعۀ جهانی خواستند که از وضع محدودیت های بیشتر طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان جلوگیری کنند.

این زنان که خودشان را اعضای «جنبش زنان عدالتخواه افغانستان» معرفی کرده اند، سه شنبه ویدیو هایی از جریان اعتراض شان را به رسانه ها فرستادند.

آن سو، چند زن عضو «جنبش خودش زنان افغانستان» نیز در روز جهانی آموزش در یک پیام ویدیویی بر برداشته شدن محدودیت های طالبان بر دختران و زنان تاکید کرده اند.

ژولیا پارسی یکی از اعضای این جنبش چنین گفته است:

"امروز روز جهانی آموزش است. امروز برای آموزش افغانستان اختصاص داده شده است. اما متأسفانه در افغانستان دروازه های مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران افغانستان بسته است. نه به دانشگاه طالبانی، نه به مکتب طالبانی، نه به حکومت طالبانی."

دفتر آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو روز جهانی آموزش سال ۲۰۲۳ را به زنان و دختران افغان اختصاص داده است.

ریچارد بینت، گزارش ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بینت، گزارش ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان به مناسبت این روز ناوقت روز سه شنبه اعلامیه ای بیست و نهم ماه دسمبر متخصصان سازمان ملل متحد را منتشر کرد که در آن آمده است:

"انکار از آموزش ناتوان کننده ترین حالت تبعیض است. این کار جهان ما را ضعیف می کند و ما را از خلاقیت، نبوغ و مشارکت بیش از نیم بشریت محروم می سازد."

بیش از ۴۹۰ روز است که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان تحت حاکمیت طالبان به مکتب رفته نمی توانند.

جویس مسویا، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشری در تویتر نگاشته است: این که زنان و دختران در افغانستان از فرصت آموزش محروم شده اند، دردناک است.

خانم مسویا که معاون هماهنگ کنندۀ کمک های اضطراری سازمان ملل متحد نیز است، افزوده است که زنان و دختران افغان سزاوار هر فرصتی برای به کارگیری پتانسیل شان استند.

در ادامۀ تبصره ها به مناسبت روز جهانی آموزش که سه شنبه تجلیل شد، سفارت ایالات متحده برای کابل در بیانیه ای نوشته است که همه حق آموزش و تحصیل را دارند.

در ادامه گفته شده است که آموزش به آیندۀ شگوفا و با ثبات مردم افغانستان کمک می کند.

در بیانیه آمده است که ایالات متحده خواهان دسترسی مساویانۀ دختران و پسران به آموزش در افغانستان است.

دانش آموزان دختر در افغانستان بی صبرانه در انتظار بازگشایی مکاتب اند. اما طالبان تاکنون به خواسته های مردم و جامعه جهانی در این مورد پاسخ مثبت نداده اند.

وزارت معارف حکومت طالبان به روز سه شنبه در بیانیه ای گفته است که به مردم و جامعۀ جهانی اطمینان می دهد که حکومت طالبان تعلیم را به هر افغان ضروری می داند و کوشش می کند که خدمات تعلیمی معیاری را به مردم عرضه کند.

در بیانیه گفته نشده است که چرا دختران بالاتر از صنف ششم مکتب اجازه ندارند که به مکتب بروند. در مورد زمان بازگشایی مکاتب آن ها نیز چیزی گفته نشده است.

ادارۀ هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد، اوچا نیز سه شنبه در تویتر نوشته است که آموزش حق اساسی و تجربۀ است که تغییر می آورد و به نفع تمامی جامعه است.

به گفتۀ اوچا، در حال حاضر یک میلیون و یکصد هزار دختر از رفتن به مکاتب متوسطه و بیش از صدهزار دختر از رفتن به پوهنتون در افغانستان منع استند.

بیش از ۴۹۰ روز است که دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان تحت حاکمیت طالبان به مکتب رفته نمی توانند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در بیستم ماه دسمبر در مکتوبی از تعطیلی تحصیل دانشجویان دختر نیز خبر داد.