جمهوری‌خواهان امریکا تحقیقات بیشتری در مورد خروج از افغانستان انجام می‌دهند

بیرق ایالات متحده در مقابل ساختمان کانگرس در واشنگتن دی سی

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا بار دیگر در مورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تحقیق می‌کنند.

آنان با فرستادن نامه‌ای از رهبری قصر سفید، وزارت خارجه، وزارت دفاع و برخی اعضای دیگر کابینه رئیس جمهور جو بایدن٬ خواسته اند تا اسناد پایان جنگ امریکا در افغانستان را با آنان در میان بگذارد.

جیمز کامر رئیس کمیتهٔ نظارت مجلس نمایندگان کانگرس امریکا که از حزب جمهوری‌خواهان نیز است در بیانه‌ای گفته که "ادارهٔ بایدن متأسفانه برای خروج از افغانستان آماده نبوده و تصمیمات آنان مستقیماً در منطقه به یک فاجعه انسانی و امنیتی تبدیل شد".

جمهوری‌خواهان در حالی به تحقیقات در مورد خروج امریکا از افغانستان ادامه می‌دهند که توافق دوحه میان امریکا و طالبان در زمان دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا امضا شد که راه را برای خروج نیروهای امریکایی و متحدان‌اش از افغانستان هموار کرد.

خروج سریع نیروهای امریکایی و متحدین آنان از افغانستان باعث ایجاد هرج مرج و قدرت گیری دوباره طالبان گردید

حاشیه‌های خروج امریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو از افغانستان، با گذشت حدود یک‌ونیم سال هنوز هم مورد بحث است.

پس از خروج امریکا و متحدانش از افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ و افتادن افغانستان به دست طالبان، افزون بر بحران‌های اقتصادی-امنیتی محرومیت‌های حقوق بشری زیادی هم بر زنده‌گی مردم بخصوص زنان و دختران سایه گسترده انداخته است.

جیمز کامر: "ادارهٔ بایدن متأسفانه برای خروج از افغانستان آماده نبوده و تصمیمات آنان مستقیماً در منطقه به یک فاجعه انسانی و امنیتی تبدیل شد

شماری از آگاهان امور به این باور اند که تأثیرات این تحقیقات بیشتر بُعد داخلی برای امریکا دارد.

همایون محتاط یک تن از آگاهان امور بین‌الملل به رادیو آزادی می‌گوید، نزدیک بودن زمان رقابت‌های انتخاباتی امریکا و شکل‌دهی شعارهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سبب اقدامات این‌چنینی بوده می‌تواند:

"نه جمهوری‌خواهان و نه دموکرات‌ها در قسمت خروج از افغانستان کدام مشکل دارند، این‌ها فقط روی نحوه مدیریت خروج صحبت می‌کنند که روی وضعیت افغانستان و به مردم افغانستان هیچ‌چگونه مفادی در کوتاه مدت و دراز مدت ندارد، ولی اگر این بررسی تکمیل شود امکان دارد روی تعامل حکومت امریکا با طالبان روی جزئیات، بعضی معلوماتی افشا شود که تا فعلاً مردم از آن آگاهی نداشته اند."

در این اواخر ادارهٔ جوبایدن رئیس جمهو ایالات متحده به وسیله جمهوری خواهان در مسئله خروج از افغانستان تحت فشار قرار گرفته است

کاخ سفید تا هنوز به درخواست جمهوری‌خواهان در مورد شریک کردن اسناد پایان جنگ امریکا در افغانستان با آنان، واکنش نداشته است.

جو بایدن بارها از تصمیم‌اش در مورد خروج نظامیان امریکا از افغانستان دفاع کرده است.

وزارت خارجه آن کشور با جمهوری‌خواهان در این زمینه اعلام همکاری کرده‌است.

پیش از این هم کمیته خارجی کنگره امریکا نخستین تحقیق را در مورد خروج پر هرج و مرج نظامیان امریکا از افغانستان آغاز کرده بود.