سرپرست وزارت دفاع طالبان خطاب به منسوبین نظامی: با چشم بسته از کسی اطاعت نکنید!

ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به شماری از افسران تازه فارغ شدۀ این وزارت گفته که با چشم بسته از کسی اطاعت نکنند.

او که روز پنج‌شنبه در مراسم فراغت این افسران در کابل سخنرانی کرده، در بخشی از صحبت‌های خود گفته، پیش از اطاعت کردن از کسی باید دیده شود که او کیست و چه فکر و اراده‌ای دارد.

"فروخته نشویم، خیانت نکنیم، بی‌وجدان نشویم و غیرت افغانی خود را نبازیم بخاطر این خدمت الله تعالی به ما فکر داده، عقل داده، مکلف کرده ما را از با چشم بسته از هیچ کس اطاعت نکنیم، اطاعت ما نباید با چشم بسته باشد، باید دیده شود که این کیست و چه کرده بود و اکنون کدام فکر و اراده را دارد."

شماری از آگاهان سیاسی دیدگاه‌های متفاوتی در بارۀ این اظهارت سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان دارند.

سمیع یوسفزی، آگاه امور سیاسی

سمیع یوسفزی، آگاه امور سیاسی به رادیو آزادی گفت، منظور این سخنان ملا یعقوب مخالفت با ملا هبت الله و رهبری حکومت طالبان نیست.

"صحبت‌هایشان در مورد عمومیات است آنان می‌گویند هر رهبر برای مردم می‌گویند که از ما یا از نظام یا از گروپ حمایت کنید لیکن اگر شما چیزی دیدید که خلاف قانون یا شیوه‌های اسلامی هستند از او چشم بسته اطاعت نکنید".

علیم داد علیم: اظهارات ملا یعقوب نشان دهنده اختلاف میان این گروه است

اما علیم داد علیم، یک تن دیگر از آگاهان امور سیاسی این اظهارات به اختلافات میان رهبری طالبان نسبت می‌دهد که در این اواخر در اظهارات برخی مقام‌های طالبان دیده می‌شود.

"بحث اقتدار گرایی، بحث انحصار گرایی و تفوق طلبی و یک جانبه‌گرایی هبت الله و تیم‌اش باعث این شده که دامنۀ مخالفین‌ و متمردین از هدایات هبت الله بیشتر شده برود و ملا یعقوب هم شامل این جریان شود و شما در جریان هستید که هم ملا یعقوب هم سراج‌الدین حقانی و امثال هم و حتی معاون دوم رئیس الوزرا در سخنرانی‌های متعدد شان نسبت به این انحصارگرایی‌های هبت الله و یک‌جانبه‌گرایی‌هایش ابراز مخالفت کردند".

برخی از رهبران طالبان در این اواخر اظهارات تند و انتقاد امیزی از شیوه کار نظام داشته اند

غوث جانباز، یکی دیگر از آگاهان امور سیاسی هم به این باور است که اخلافات عمیق میان رهبری طالبان ایجاد شده است.

" این حد اقل نمایانگر یک درز عمیق میان طالبان محافظه کار و تندرو به رهبری هبت الله آخند است که خود را امیرالمومنین هم می‌نامد و جوانان، طالبان جوان‌تر مثل خود ملایعقوب، سراج‌الدین حقانی، عباس استانکزی و تاحدی هم ملا برادر که می‌روند و رفته رفته این‌ها به یک گروپ مستقل تبدیل می‌شوند".

پیش از این هم برخی از مقام‌های حکومت طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان، عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرای حکومت طالبان و شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان از وضعیت جاری و ممنوعیت تحصیل دختران انتقاد کرده بودند.

پس از این گونه اظهارات انتقاد گونه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بدون نام بردن از فرد خاصی گفت که انتقاد بر امیر یا کدام مقام دیگر دولتی باید به گونه پنهانی مطرح شود.

به نظر می‌رسد که اختلاف نظر در بین رهبری طالبان بیشتر پس از شدید شدن محدودیت‌ها بر زنان و دختران برجسته شده است.

این محدودیت‌ها به ویژه ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران با واکنش‌های گستردۀ داخلی و جهانی مواجه شده است.