افزایش مالیات بر دکان‌ها درکابل٬ دکانداران را با مشکلات تازه رو برو ساخته است

گوشه یی از بازار پر ازدحام مندوی در کابل

بسیاری از دکانداران در شهر کابل می‌گویند که بازار فروشات‌ روز به روز کاهش می‌یابد و آنان توان پرداخت مالیات‌شان را ندارند.

به گفته دکانداران٬ حکومت طالبان بر تمام موارد از جمله لوحه، جواز و حتی استیکرهای نصب شده بر شیشه‌های دکان‌های شان مالیه وضع کرده‌اند.

یکی از دکانداران شهر کابل که نمی‌خواهد نامش در گزارش منتشر شود شکایت خود را با رادیو آزادی در میان گذاشت.

او که یک دکان عکاسی و چاپخانه دارد می‌گوید که در گذشته کارش بهتر بود، اما پس از بسته شدن مکاتب و پوهنتون‌ها اکنون درآمد چندانی ندارد.

او می‌افزاید که در نبود عاید روزانه پرداخت مالیات جواز، لوحه و فروشات دکان برایش دشوار است:

"چند رقم مالیه وضع کرده‌اند، مالیه جواز، لوحه و ... در کنارش مصرف کرایه دکان، برق همه‌اش مشکل است. همین حالا کرایه دکانم را نمی‌توانم بپردازم. یک بار برگه‌ها را دادند که مالیه را بپردازیم، پول نبود آمدند دکان مان را مهرلاک کردند. مجبور قرض گرفتم تا بتوانم مالیه دکان را بدهم."

شاروالی کابل گفته است که از نصب لوحه های تجارتی نیز مالیه اخذ می کند

برخی دکانداران می‌گویند، علاوه بر مالیات که قبلاً هم به دولت می‌دادند، در حال حاضر از نوشته‌ها و استکیر های روی شیشه دکان، مالیات جداگانه وضع می‌شود.

یکی از دکانداران: فروشات روز به روز کاهش می یابد اما تکس و مالیه افزایش یافته و مجبور هستیم بپردازیم

احمد سیر یکی دیگر از دکانداران شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت: "مشکلات به حدی است که ما نمی‌توانیم کار خود را پیش ببریم، سالانه پنج تا هفت هزار نظر به کسب‌شان مالیه می‌آید. مالیه لوحه متر ۵۰۰ افغانی و سالانه سه هزار، چهار هزار مالیه جواز باید بدهم. در کنار آن دکان کرایه دارد، پول آب و برق دارد."

این درحالی‌ست که وزرات مالیه حکومت طالبان افزایش مالیه بر دکانداران را رد می‌کند و می‌گوید که درصدی مالیه را کاهش داده و برای شفافیت در روند مالیه‌دهی تمامی دکان‌ها در شهر و ولسوالی‌ها ثبت این وزارت شده‌اند.

احمد ولی حقمل سخنگوی این وزرات به رادیو آزادی می‌گوید که برای سهولت تمام مالیات باقی گذشته نیز معاف شده‌است.

حقمل می‌افزاید: "وزارت مالیه نورم مالیات را افزایش نداده است، بلکه نورم مالیات را از ۱،۵ فیصد به ۰،۵ فیصد نظر به شرایط اقتصادی اصناف و فروشات دکاندارن کاهش داده‌است. در کنار آن تمام جرایم مالیاتی را معاف کرده‌است."

در همین حال شاروالی کابل می‌گوید که هر نوشته و لوگوی که برای تبلیغات دکان باشد شامل تکس لوحه می‌شود و باید به شاروالی پرداخته شود.

این در حالی‌ست که گزارش‌های زیادی از چند برابر شدن مالیات و عدم توان پرداخت مالیات به دلیل نبود بازار فروشات بر دکانداران در کابل و ولایات کشور نشر شده‌است، اما مسئولان حکومت طالبان همواره این ادعاها را رد می‌کنند.