سازمان خبرنگاران بدون مرز بار دیگر خواهان رهایی مرتضی بهبودی از بند طالبان شد

سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن در فرانسه است.

سازمان گزارشگران بدون مرز یا (آر اس اف) برای آزادی مرتضی بهبودی خبرنگار افغان-فرانسوی از بند طالبان به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

مرتضی بهبودی ۵۰ روز می‌شود در بازداشت حکومت طالبان بسر می‌برد.

مسئولان نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها می‌گویند تا هنوز اتهام وارده به بهبودی معلوم نیست.

شماری از خبرنگاران نیز می‌گویند ادامه بازداشت خبرنگاران و فعالان جامعه رسانه‌ای سبب افزایش ترس آنان در ساحه کار شده‌است.

"متأسفانه هنوز هم بازداشت‌های خبرنگاران از سوی امارت اسلامی جریان دارد".

یک تن از خبرنگارانی که زیر حاکمیت طالبان هنوز هم جسته و گریخته به فعالیت‌های رسانه‌ای اش ادامه می‌دهد٬ می‌گویدادامه روند بازداشت خبرنگاران به بهانه‌های متعدد از سوی حکومت طالبان میزان ترس خبرنگاران در ساحه کار را افزایش داده‌است.

خبرنگاران و کارمندان رسانه یی در افغانستان از تهدید های روز افزوزن و بازداشت ها نگران اند

او که نخواست نظر به آن‌چه چالش‌های امنیتی خواند از او در این گزارش نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

"بازداشت خبرنگاران معمولاً از سوی امارت اسلامی بخاطر مسایل خبرنگاری نه، بلکه مسایل حقوقی یا پرونده‌های دیگر شخصی گفته می‌شود، بر این بنیاد معمولاً خبرنگاران از سوی امارت اسلامی بازداشت و در بند می‌افتند و اکنون هم ما شاهد این مسئله هستیم و این مسئله متأسفانه مشکلی‌که ایجاد کرده برای خبرنگاران این است که ترس خبرنگاران را در عرصه خبرنگاری، کار و فعالیت خبرنگاری روزافزون کرده است."

مرتضی بهبودی خبرنگار افغان- فرانسوی از ۵۰ روز به این طرف در کابل زندانی است

این درحالی‌ست که از بازداشت مرتضی بهبودی خبرنگار افغان-فرانسوی از سوی حکومت طالبان ۵۰ روز می‌گذرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر اعلامیه‌ای از ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل و ایرنه خان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ارتقا و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان شکایت کرده و خواسته که هر کار ممکن را انجام دهند تا حکومت طالبان مرتضی بهبودی را از بند رها کند.

آنتوان برنارد، مدیر بخش حمایت و دادخواهی آر اس اف در این مورد به رادیو آزادی گفت: "این ۵۰ روز بسیار زیاد است، ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم از درخواست ما به مقام‌های طالبان برای رهایی فوری مرتضی بهبودی، حمایت کند. مرتضی بهبودی یک خبرنگار است، خبرنگاری که مورد احترام همکاران رسانه‌ای است و باید فورا رها شود."

مرتضی بهبودی در هفتم ماه جنوری از سوی حکومت طالبان در افغانستان بازداشت شده است.

از ریجارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای حقوق بشر افغانستان نیز خواسته شده است که در زمینه رهایی مرتضی بهبودی کاری انجام بدهد

مسئولان نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان می‌گویند با گذشت حدود ۵۰ روز از بازداشت این خبرنگار افغان-فرانسوی تا هنوز دلیل بازداشت بهبودی معلوم نیست.

ظریف کریمی مسئول دفتر نی، حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان به رادیو آزادی گفت: "چیزی‌که ما اطلاع داریم در نزد اداره استخبارات است، تحت بازداشت قرار دارد، هنوز اتهام وارده بر او مشخص نشده و اطلاعات کافی هم ما نداریم، هیچ نهادی ندارد و وزارت اطلاعات و فرهنگ هم اطلاعات کافی ندارد، اگر اطلاعات کافی دارد هم با ما شریک نمی‌سازند."

مرتضی بهبودی خبرنگار افغان-فرانسوی است که گفته می‌شود با رسانه‌های فرانسه همکار بوده و بخاطر فعالیت‌های رسانه‌ای حدود دو ماه پیش به افغانستان آمده بود.

خانم مرتضی بهبودی هم در حساب تویترش در این مورد نوشته که مرتضی از ۵۰ روز به این طرف در بند حکومت طالبان است.

بر بنیاد اطلاعات نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها از آغاز سال ۲۰۲۳ تا کنون ۱۵ قضیه خشونت در برابر خبرنگاران به ثبت رسیده که بیشترین موارد آن‌ها توهین و تحقیر و بازداشت خبرنگاران بوده است.

در حال حاضر نیز گفته می‌شود سه خبرنگار در بند حکومت طالبان هستند.