نشریه فارن پالیسی: داعش یا خلافت اسلامی تا چی حدی برای افغانستان خطرناک است؟

تصویر آرشیف: جنگجویان گروه داعش در شرق میانه.

نشریه واشنگتن ایگزمینر

  • نشریه واشنگتن ایگزمینر در مصاحبه یی به نقل از جنرال متقاعد٬ فرانک مکنزی٬ نوشته است که احتمال حملات داعش از افغانستان وجود دارد.

وی این موضوع را به نقل از یک جنرال قوماندانی مرکزی نیرو های امریکایی ابراز کرده است.

جنرال مکنزی در پاسخ به سوالی که آیا پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تهدید های تروریستی متوجه امریکا است گفت : « من در این مورد بیشتر از آنچه را که جنرال ایریک کوریلا٬ قوماندان مرکزی نیروهای امریکایی اظهار داشته است٬ نمی گویم».

جنرال کوریلا در گزارشی به کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا هشدار داده بود که احتمال حملات داعش در جریان شش ماه آینده از افغانستان وجود دارد.

جنرال کوریلا که به روز پنجشنبه نیز در مجلس استماعیه کمیته امور نظامی مجلس نماینده گان سخن می زد گفت که در حال حاضر تعداد جنگجویان داعش در افغانستان به ۲۲۵۰ تن رسیده است.

این چیزی است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در صفحه تویتر خود٬ آن را رد کرده است.

نشریه فارن پالیسی

  • در این میان نشریه فارن پالیسی در شماره تازه خود مطلبی را زیر عنوان : « داعش یا خلافت اسلامی تا چی حدی برای افغانستان خطرناک است؟ » به نشر رسانده است. این مطلب را مایکل کوگلمن نویسنده و تحلیل‌گر نوشته است.

کوگلمن در بخشی از این مطلب می نویسد: به نظر می رسد که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ٬ فرار زندانیان از زندان‌ها٬ سقوط نظام جمهوری و تسلط طالبان به قدرت٬ حضور داعش را در این کشور تقویت کرده است.

به نظر کوگلمن٬ بحران اقتصادی موجود در افغانستان نیز زمینه را مساعد ساخته است تا افرادی که با مشکلات اقتصادی رو برو هستند٬ به این گروه جذب شوند.

جهانیان در حالی از حضور و تقویت داعش در افغانستان نگران اند که در این اواخر این گروه مسوولیت تعدادی از حملات را به عهده گرفته است.

از سوی دیگر حکومت طالبان نیز ادعا کرده است که در جریان چند هفته گذشته٬ عملیات های تصفیوی را در مخفیگاه های گروه داعش راه اندازی کرده که در نتیجه تلفات سنگینی به افراد داعش وارد شده است.