مدافعان حق آموزش دختران خواستار فشارهای دیپلماتیک ملل متحد و رهبران جهان بر طالبان شدند

اعتراضات بخاطر بسته ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در کابل. عکس از آرشیف

شماری از مدافعان حق آموزش دختران در یک نامۀ سرگشاده عنوانی سازمان ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان، از رهبران جهان خواستند که بر مقام‌های طالبان فشارهای دیپلماتیک وارد کنند و به گونۀ جدی از بازگشایی فوری مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران حمایت کنند.

در این نامه که سه‌شنبه نوشته شده، آمده است، رهبران جهان مکلف اند به دلیل تعهد و باور خود به برابری، عدالت و حقوق بشر در کنار صدها هزار دختر و خانواده‌هایشان که خواستار بازگشایی مکاتب و احیای فوری وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در افغانستان اند بی‌ایستند.

در این نامه محروم شدن زنان و دختران از حقوق‌شان به عنوان آپارتایت جنسیتی یاد شده و همچنان از سازمان ملل و کشورهای عضو آن خواسته شده که آپارتایت جنسیتی را در حقوق بین‌الملل به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسند.

در این نامه که از سوی ۳۰ شبکه و سازمان حقوق بشری و ۳۱۴ فعال مدنی، خبرنگار، معترض و دانش‌آموز حمایت شده، همچنان گفته شده که رهبران جهان باید امروز برای دسترسی دختران افغان به آموزش با کیفیت اقدام کند فردا دیر است.

در همین حال شماری از دانش‌آموزان دختر که از آموزش محروم شده اند، می‌گویند که در نزدیک به دو سال گذشته بخاطر محرومیت از آموزش زجر کشیده اند.

سوسن: هر روزی که درهای مکتب ما بسته می‌ماند به ما خیلی سخت می‌گذرد

آنان از جامعۀ جهانی و حکومت طالبان می‌خواهند که در راستای بازگشایی مکتب‌های آنان اقدام کنند.

سوسن و حبیبه، دو تن از این دختران به رادیو آزادی گفتند:
"جامعۀ جهانی همراه ما کمک نمی‌کند، فشار بیشتر سر دولت فعلی نمی‌آورد هر روزی که درهای مکتب ما بسته می‌ماند به ما خیلی سخت می‌گذرد نزدیک به دو سال است که ما زجر می‌کشیم".

"دختران نصف جامعه را تشکیل می‌دهند وقتی ما دختران بی‌سواد باشیم نصف جامعه بی‌سواد هستند، از جامعۀ جهانی می‌خواهیم که بالای طالبان بیشتر فشار بی‌آورد تا به دختران اجازه بدهند مکتب بروند."

بیش از ۶۶۰ روز شده که طالبان دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند.

حبیبی فعال حق آموزش نیز از ناامیدی دانش آموزان و خانواده‌های‌شان حکایت می‌کند:
"همه مردم به یک نحوی از این حالت پیش آمده در افغانستان به سطوح آمدند، چرا جهان و جهانیان توجه نمی‌کنند؟ چرا وقتی گپ از حقوق بشر می‌شود، چرا کسی نمی‌بیند که نقض حقوق بشر عملاً در افغانستان جریان دارد."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ بازگشایی مکتب‌های بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها‌ به روی دختران پاسخ نداد.

اما مسئولان وزارت معارف حکومت طالبان پیش از این گفته بودند که روی بازگشایی مکتب‌ها کار می‌کنند، اما با گذشت بیش از یک سال از این اظهارات، تا هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

حکومت طالبان محدودیت‌های شدید دیگری را بر زنان و دختران در افغانستان وضع کرده اند که با وجود واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی تا هنوز هیچ اقدامی برای برداشتن این محدودیت‌ها نکرده اند.

طالبان در تازه‌ترین مورد دستور بستن آرایشگاه‌های زنانه را هم صادر کرده اند.