گزارش بانک جهانی: از ۴۰ میلیون نفر در افغانستان ۲۰ میلیون فقیر هستند

توزیع نان خشک رایگان به شماری از افغان های بی بضاعت - عکس از آرشیف

بانک جهانی در گزارش جدید خود وضعیت اقتصادی افغانستان را بحرانی نشان داده و می‌گوید، با وجود کاهش جنگ از هر دو افغان یک نفر یعنی ۲۰ میلیون از ۴۰ میلیون نفر فقیر هستند.

این گزارش که روز سه‌شنبه زیر عنوان "وضعیت نامعلوم پس از ثبات نسبی" نشر شد، نشان می‌دهد که رکود اقتصادی چه تأثیری بر سایر بخش‌ها داشته است.

در این گزارش آمده است، خدماتی که ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد، در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته و زراعتی که ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، در سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی ۶.۶ درصد کاهش یافته است.

گزارش بانک جهانی می‌افزاید، صادرات افغانستان در دوران رکود اقتصادی نیز کاهش یافته است، اما واردات مانند گذشته بالا است، در حالی که فعالیت سکتور خصوصی کمرنگ شده و کشور به شدت به حمایت‌های خارجی وابسته است.

در این گزارش آمده است، در حالی که جمعیت رو به افزایش است، اما فرصت‌های شغلی کم شده است، افغان‌ها با محرومیت مواجه هستند، فقر در شهرها سیر صعودی دارد و تغییرات آب و هوایی بر مردم در قریجات نیز تأثیر منفی گذاشته است.

در گزارش جدید بانک جهانی در مورد افغانستان نیز آمده است که با توجه به محدودیت‌های کار و تحصیل دختران و زنان افغان، کاهش کمک‌های خارجی و نگرانی از ثبات سیستم بانکی تهدیدها و بحران‌های دیگر نیز دامنگیر افغانستان است.

بیشتر در این باره: عفو بین الملل: با تسلط طالبان به قدرت٬ افغانستان در آستانه بربادی قرار گرفته است

در این گزارش از قول میلندا گود، رئیس بانک جهانی برای افغانستان آمده است: "اقتصاد افغانستان در حال تضعیف است و برای احیای مجدد آن باید سرمایه‌های انسانی، خدمات اساسی و جلوگیری از تاثیرات اقلیمی در اولویت قرار داده شود و به سیاست‌های ضد جنسیتی پایان داده شود."

در گزارش بانک جهانی اطلاعات و ارقامی در مورد آموزش و تحصیل دختران و پسران افغان نیز منتشر شده که تقریباً همه دختران و بیش از نیمی از پسران به تحصیل دسترسی ندارند.

این گزارش می‌افزاید، از زمانی که آموزش بالاتر از صنف ششم برای دختران متوقف شده است، تنها ۳ درصد از دختران به مکتب می‌روند و تنها ۴۴ درصد از پسران بین سنین ۱۳ تا ۱۸ ساله به آموزش ثانوی دسترسی دارند.

در این گزارش پرسیده شده که وقتی توسعۀ افغانستان به نیروی انسانی وابسته است و همه چیز فقط از طریق آموزش امکان پذیر است، پس اگر وضعیت اینگونه ادامه پیدا کند، یک کشور چگونه پیشرفت می‌کند و فردا چگونه داکتران و معلمان به جامعه تقدیم می‌شوند؟

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در بارۀ ارقام و نگرانی‌های بانک جهانی پاسخی نداد.

بیشتر در این باره: یونسکو: تعداد کودکان و جوانان بیرون از مکتب در جهان ۶ میلیون افزایش یافته است

علاوه بر این برخی از افغان‌ها نیز می‌گویند که بیکاری افزایش یافته و فقر به حدی رسیده است که توان خرید ضروریات اساسی و وعده‌های غذایی‌شان را ندارند.

صفی‌الله، باشندۀ هرات به رادیو آزادی می‌گوید:
"اقتصاد افغانستان بسیار خراب است، بیکاری بسیار زیاد شده است. مردم توان خرید ضروریات‌شان را ندارند."

عمر، باشندۀ ننگرهار که برای کار به بازار می‌رود، می‌گوید که مردم مجبور هستند تا اجناس و لوازم خانه‌شان را بفروشند تا مواد غذایی مورد نیازشان را تهیه کند:
"من اکنون چگونه به خانه بروم. در خانه روغن و آرد نداریم."

بانک جهانی در حالی گزارشی را در مورد بحران اقتصادی افغانستان منتشر می‌کند که ارقام سازمان‌های کمک رسان ملل متحد نشان می‌دهد که ۲۹.۲ میلیون افغان به کمک نیاز دارند که از این میان بیش از ۱۵ میلیون نفرشان با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند.