منزه کاکر: شمار کودکان اخراج شده افغان از پاکستان بیشتر از هفت تن است

شماری از مهاجرین افغان که اخیراً از پاکستان اخراج شده اند

پس از اعلامیۀ کمیسیون حقوق بشر پاکستان مبنی بر جدا ساختن هفت کودک افغان از خانواده‌های شان و فرستادن آنها به افغانستان در نتیجۀ برخورد نادرست مقام‌های پاکستانی، اکنون منزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی می‌گوید که این کودکان بیشتر از هفت نفر هستند.

او روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:
"این هفت نفر کسانی هستند که این‌ها گفتند دیپورت شدند. در این میان بسیاری از کودکانی هستند که در مدرسه بودند؛ مادر و پدر‌ شان شاید خبر هم نباشند که این‌ها را برده اند. از مدرسه‌ها و از مکاتب اطفالی را که در آنجا بودند، با خود برده اند."

اما بانو کاکر در مورد تعداد دقیق آنها چیزی نگفته است.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان روز سه‌شنبه از بدرفتاری مقام‌های پاکستانی حین تخلیۀ مهاجرین افغان از پاکستان انتقاد کرد.

این کمیسیون در صفحۀ ایکس خود یا توییتر سابق نوشته که در نتیجۀ رفتار نادرست مقامات اسلام‌آباد پایتخت این کشور و ایالت‌های سند، خیبر پختونخوا و بلوچستان، هفت کودک از خانواده‌هایشان جدا و به افغانستان فرستاده شدند.

منزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی می‌گوید که در میان کودکان بازگشت داده شده به افغانستان، یک تن آنان پاکستانی است.

او همچنین ویدیو محمد رووف، پدر این کودک را با رادیو آزادی در میان گذاشته که او می‌گوید باشندۀ وزیرستان است.

او در این ویدیو ادعا می‌کند که پسرش تلفونی با او صحبت کرده و گفته که او را به افغانستان فرستاده اند.

محمد رووف در این ویدیو از حکومت پاکستان می‌خواهد که پسرش را به او باز گرداند:
"پولیس هم او لت و کوب کرده است و همچنان از جیبش ۵ تا شش هزار پول گرفته است. همراه او عکس کارت هویت من هم بود اما پولیس گفت ما هیچ چیزی را قبول نمی‌کنیم."

منزه کاکر می‌گوید که در حال حاضر هشتاد کودک افغان در زندان کراچی در بازداشت بسر می‌برند که سن برخی‌هایشان به ۹ سال می‌رسد.

مهاجرین اخراج شده از پاکستان

همزمان عبدالجباری، سرپرست قنسولگری افغانستان تحت کنترل طالبان در شهر کراچی پاکستان می‌گوید که پولیس پاکستان بیش از ۱۰ کودک را که خانواده‌های شان در افغانستان هستند و آنها برای آموزش به پاکستان رفته بودند، بازداشت و زندانی کرده است.

او روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:
"دوازده کودک که حدود یازده یا دوازده ساله بودند و برای تحصیل آمده بودند، همراه با یکی از سرپرستان‌شان بازداشت و زندانی شدند. ما از طریق وکیل بررسی کردیم. پروندۀ آنها بسته شده است، آنها هنوز فرستاده نشده اند، اما ما آنها را تا چند روز دیگر به افغانستان می‌فرستیم."

طبق کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، یک انسان از بدو تولد تا ۱۸ سالگی کودک به شمار می‌رود.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان از حکومت این کشور خواسته که با مهاجرین افغانستان رفتار محترمانه داشته باشد و کودکان را تحت هیچ شرایطی از خانواده‌های شان جدا نسازد.

حکومت موقت پاکستان اخراج اجباری مهاجرین افغان فاقد سند از این کشور را از اول نومبر آغاز کرده است.

بر اساس اطلاعات حکومت طالبان روزانه هزاران افغان از طریق دروازۀ تورخم و سپین بولدک به افغانستان بازگشت داده می‌شوند.