زنان متقاعد: سه سال است معاش و امتیازات ما پرداخت نشده، طالبان حق ما را نمی‌دهند

تصویر آرشیف

نظیفۀ ۵۷ ساله یکی از متقاعدین است که می‌گوید سه سال می‌شود حقوق تقاعد اش را دریافت نکرده و با مشکلات شدید اقتصادی روبرو شده است.

او که با چهارعضو خانواده اش درکابل زندگی میکند می‌گوید شوهرش هم کهن سال است و تقاعد گرفته و حالا بخاطر پیشبرد زندگی پول کافی ندارند و حتی از دکانداران محله شان قرضدارشده اند:

"من بسیار مشکلات اقتصادی دارم در خانه کرایی زندگی می‌کنم ، اقتصاد ما خراب شده و خودم هم مریض استم کسی نان آور ندارم از دکاندار و نانوایی از همه قرضدار استم ،اما از امارت اسلامی تقاضا دارم که حقوق متقاعدین را بدهد این خیرات نیست از معاش ما وضع شده است"

اما این تنها نظیفه نیست که با این مشکل دست وپنجه نرم میکند ، بلکه به مانند او دیگر زنان متقاعد نیز با چنین سرنوشت روبروشده اند.

تعدادی از زنان که از حکومت طالبان خواهان حقوق شان اند

رونا یکی از زنان متقاعد دیگر نیز درصحبت با رادیوآزادی مشکل مشابهی را مطرح کرد:

"سه سال میشه که حقوق تقاعد نداریم، شوهرم فوت کرده اطفال خورد هم دارم ، خودم در یک خانه کار می‌کنم تا مشکلات خود را رفع کنم آخر ما چه گناه کردیم که حقوق تقاعد ما را نمیدهند کودکان ما چه گناه دارند"

آنان می‌گویند تقاعد حق مسلم شان است و در زمان ماموریت شان در اداره های دولتی از معاش ماهوارشان بنام "تقاعد" وضع شده است که باید پس از بازنشسته شدن برایشان پرداخت شود.

طالبان نه تنها حقوق متقاعدین زن را نپرداخته اند، بلکه به هزاران تن از متقاعدین مرد نیز شکایت دارند که ماه ها است از حکومت تنخواه دریافت نکرده اند

دراین حال انجمن متقاعدین افغانستان هم مشکلات بانوان را تایید میکند.

افندی سنگر رئیس این انجمن به رادیوآزادی گفت که درحال حاضرهمه متقاعدین به شمول زنان شب وروز دشوار زندگی را پشت سر می‌گذرانند:

"همین خانم های که سرو صدا بلند کردند، اکثریت شان شوهران شان فوت کرده است در خانه های کرایی زندگی میکنند همه گفته های شان حقیقت دارد، ما هم زیاد صدا بلند کردیم ولی تا کنون هیچ جواب مثبت برای ما داده نشده است.

آقای سنگر از جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشر تقاضا کرد که برای حل این مشکل اقدام کنند و زندگی این قشر آسیب پذیر را که در وضعیت بد اقتصادی قرارگرفته اند بهبود بخشند.

خواست زنان متقاعد را با احمد ولی حقمل سخنگوی وزارت مالیه حکومت طالبان درمیان گذاشتیم ، اما وی تا تهییۀ این گزارش به پرسش های ما دراین باره پاسخ نداد.

ملاهبت الله آخندزاده رهبر طالبان

زنان متقاعد درحالی خواهان پرداخت حقوق تقاعدی شان ازسوی حکومت طالبان شده اند، که ملاهبت الله آخندزاده رهبر طالبان پیش از این به وزارت مالیه دستور داد که دیگر از معاش کارکنان دولت پول تقاعد اخذ نکند.

بر اساس دستور رهبر طالبان، از ماه حمل سال ۱۴۰۳ خورشیدی از معاشات کارمندان و کارکنان ملکی و نظامی برای تقاعد پول گرفته نمی شود.

هرچند انجمن متقاعدین افغانستان میگوید آمار دقیق از تعداد زنان متقاعد در دست نیست ، اما به اساس معلومات این انجمن ، طبق گزارش سال ۱۴۰۱ حکومت طالبان ، ۱۷۰ هزار متقاعد ملکی و نظامی در افغانستان وجود دارد.