طالبان بر موفقیت در مبارزه با مواد مخدر تاکید دارند و جهان نگران ادامه قاچاق آن است

کمپاین طالبان برای تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان

سه سال از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان و بیشتر از دو سال از تصمیم آنان در رابطه به منع کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر می‌گذرد.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌لوزرای حکومت طالبان در مراسمی به مناسبت سه ساله‌گی حکومت شان ادعا کرد که آنان توانسته اند کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را بگونه کامل متوقف کنند، اما وی برای اثبات این ادعایش به سروی و ارقام مشخصی اشاره نکرد.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، آنان در کنار جلوگیری از کشت کوکنار، در مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر کیمیاوی نیز موفق بوده اند.

" در دو نیم سال گذشته ما در بخش جلوگیری از این پدیده نا میمون نود و پنج در صد پیشرفت داشتیم، حال میزان کشت بته‌های نشه‌آور در افغانستان به صفر نزدیک شده است و امارت اسلامی افغانستان در بخش جلوگیری از قاچاق آن و تولید مواد مخدر کیمیاوی نیز اقدامات جدی را روی دست دارد."

سروی موسسه السیس: طالبان توانسته اند صرف سه درصد از کشتزار های کوکنار را تخریب کنند

ادعای حکومت طالبان در رابطه به موفقیت در مبارزه با مواد مخدر در حال است که به تازه گی موسسه بریتانیایی السیس نتایج سروی خود در چهارده ولایت افغانستان را نشر کرد.

این سروی نشان می‌دهد که امسال نیز بر اراضی وسیع در افغانستان کوکنار کشت شده و طالبان توانستند تنها سه فیصد کوکنار کشت شده را تخریب کنند و دهقانان توانستند (۹۷) فیصد شیره تریاک را بردارند.

در یک گزارش تازه اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان یا (سیگار) نیز آمده که طالبان ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان را از بین نبرده اند، از همین رو قاچاق تریاک به بازارهای جهانی ادامه دارد.

محمد عمر داودزی، وزیر اسبق امور داخه حکومت پیشین افغانستان

محمد عمر داودزی، وزیر اسبق امور داخله، مبارزه با مواد مخدر را جزء مسوولیت‌های حکومت طالبان می‌داند و تاکید می‌کند که با توجه به تهدید آن به جهان، جامعه جهانی نیز باید در این بخش کمک کند:

" طالبان باید این ادعا را نکنند که آنان بخاطر جامعه جهانی کشت کوکنار را ممنوع ساختند، این جزء مسوولیت شان است، چون مواد مخدر برای بشریت و برای مردم افغانستان ضرر دارد. جامعه جهانی باید مسوولیت خود را درست انجام می‌داد. خصوصاً سازمان ملل متحد که در این بخش تشکیلات کلان دارد و سالانه از کشورهای عضو این سازمان بودجه کلان می‌گیرد. باید هشتاد تا نود در صد بودجه خود را در افغانستان مصرف می‌کردند."

رهبر طالبان در شانزدهم حمل سال ۱۴۰۱ با دادن یک حکم، کشت بته‌های نشه‌آور، تولید و قاچاق مواد مخدر را در افغانستان منع اعلان کرد.

حال با گذشت دو سال، مقام‌های طالبان از موفقیت در تطبیق حکم رهبر شان خبر می‌دهند و از جامعه جهانی می‌خواهند که در بخش تهیه کشت بدیل و کمک‌های اقتصادی با دهقانان همکاری کنند.