امیرخان متقی: گروه «داعش» در افغانستان سرکوب شده است

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان بار دیگر ادعا کرده است که شاخه خراسان گروه دولت اسلامی " داعش " را در افغانستان سرکوب کرده اند و این گروه دیگر تهدیدی ایجاد کرده نمی تواند.

متقی این را پس از نگرانی های اخیر کشورهای جهان در مورد موجودیت و فعالیت گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش در افغانستان ابراز کرد.

این نگرانی ها در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد.

اما متقی در مصاحبه خود با یکی از رسانه های روسی که روزگذشته هشتم میزان بخشی از آن از سوی تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان در شبکه ایکس، تویتر سابق نشر شد، ادعا کرد که هیچ کسی در افغانستان نمی تواند در مورد موجودیت داعش گواهی دهد زیرا به گفته او این گروه در افغانستان سرکوب و ازبین رفته است.

او همچنان ادعا کرد که در سه سال گذشته هیچ تهدید امنیتی متوجه کشورهای همسایه افغانستان به ویژه کشورهای آسیای میانه از قلمرو این کشور ایجاد نشده است.

بیشتر در این باره: نگرانی از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان؛ وزرای خارجهٔ چندین کشور منطقه، اجلاس برگزار کردند

اما شهباز شریف صدراعظم پاکستان جمعه گذشته 5 میزان در مجمع عمومی ملل متحد گفت که حکومت طالبان باید اقدامات موثری را برای ازبین بردن تمامی گروه های تروریستی در داخل افغانستان به ویژه گروه های تروریستی که به گفته او مسوول تروریسم فرامرزی علیه کشورهای همسایه اند، روی دست گیرد.

شریف از گروه داعش و تحریک طالبان پاکستان در سخنرانی اش نام برد.

همزمان در نشست چهارجانبه پاکستان، ایران، روسیه و چین در مورد افغانستان، ایران گفته است که گروه های تروریستی مانند داعش و شبکه القاعده نه تنها به مردم افغانستان بلکه برای امنیت منطقه هم خطر ایجاد می کنند.

در اعلامیه وزارت خارجه ایران آمده است که این نشست چهارجانبه در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی ملل متحد برگزار شد.

در این نشست چهارجانبه که جمعه گذشته برگزار شد همچنان وانگ یی وزیر خارجه چین بر نیاز جدی همکاری مشترک کشورهای منطقه برای ازبین بردن تروریسم در افغانستان تاکید کرده است.

او گفته که نیاز است تا تحرکات تروریستان در افغانستان از نزدیک نظارت شود.

کشته شده‌گان حملۀ سوم سپمتبر، کمتر از یک ماه پیش شازنده تن طی حمله‌ای در کابل کشته شدند که داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت

شماری از کارشناسان امنیتی به این باور اند که نیاز به مبارزه مشترک میان کشورهای منطقه در رابطه به ازبین بردن گروه های تروریستی به ویژه داعش وجود دارد.

محمد اسحاق اتمر یکی از آنها است که می گوید طالبان به تنهایی قادر به ازبین بردن داعش نیستند.

" باور من ایست که حکومت طالبان به تنهایی بتوانند تهدید داعش را مهار کنند و یا بکلی ازبین ببرند. این به همکاری کشورهای منطقه و جهان نیاز دارد تا به همکاری مشترک آنها تهدید داعش از بین برود."

همچنان شاه محمود میاخیل که در نظام جمهوری مخلوع افغانستان برای یک دوره سرپرستی وزارت دفاع را به عهده داشت می گوید:

" ایجاد یک حکومت مشروع و قانونی در افغانستان بسیار مهم است تا این کشور آله دست گروه های افراطی نشود، اگر افغانستان آله دست گروه های افراطی شود به شمول کشورهای همسایه، سایر کشورها در آنجا مداخله کرده و مخالفین شانرا در افغانستان ازبین خواهند برد و این می تواند آغاز یک دور جدید جنگ ها شود."

بیشتر در این باره:

روز جهانی صلح؛ آیا افغانستان به صلح و امنیت واقعی دست یافته است؟ ملل متحد: ناامنی‌ها در افغانستان در تناسب به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته استشورای امنیت سازمان ملل اجلاس مرتبط به بررسی وضعیت افغانستان را برگزار می‌کند خانواده‌های قربانیان رویداد مرگبار دایکندی: عاملان حمله بر هزاره‌ها باید به عدالت سپرده شوندادامهٔ واکنش‌ها به رویداد خونین دایکندی؛ ملل متحد و نهاد های جهانی خواهان مجازات عاملان شده‌اند

این در حالیست که نگرانی ها از حضور گروه های تروریستی در افغانستان و گسترش شاخه خراسان دولت اسلامی " داعش " ابراز شده است.

حکومت طالبان بارها گفته که گروه داعش در افغانستان شکست خورده اما این گروه پس از برگشت طالبان به قدرت در بیش از سه سال گذشته مسوولیت برخی از حملات مرگبار را در این کشور پذیرفته است.

این گروه تنها در ماه سنبله امسال مسوولیت دو حمله را در کابل و دایکندی به دوش گرفت که براساس آمار حکومت طالبان در این دو حمله 20 تن کشته و نوزده تن دیگر زخمی شدند.