سرنوشت نامعلوم قربانیان تیر اندازی در مرز ایران؛ هنوز هم اجساد زیادی نا پدید اند

تصویر برگرفته شده از صحنه رویداد تیر اندازی پاسبانان مرزی ایران بر پناهجویان افغان.

اتحادیهٔ خبرنگاران افغان در تبعید در ایران می‌گوید، هنوز هم افغان‌های کشته شده در منطقهٔ کلگان در مرز میان پاکستان و ایران در دامنه‌های کوه ناپدید هستند.

امید پویا رئیس این اتحادیه که این رویداد را دنبال می‌کند روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "بیشتر اجساد هنوز هم در کوه‌ها ناپدید هستند، ۱۳ جسد در شفاخانهٔ سراوان در یخچال‌ها نگهداری می‌شوند و برخی اجساد دیگر از سوی اعضای خانواده‌های آن‌ها به افغانستان فرستاده شده‎ اند."

یکی از اعضای خانوادهٔ یک تن از کشته شده‌های این رویداد از ولایت بلخ افغانستان که به دلیل حساسیت این موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: "مرمی به پسر کاکایم اصابت کرد و ابتدا خوب بود، به دوستان ما در ایران زنگ زده بود و در مورد وضعیت خود احوال داده بود، آن‌ها به ما احوال دادند، مرمی شب یک‌شنبه به او اصابت کرده بود و تا ۸ صبح زنده بود، اما به علت خون‌ریزی زیاد جان خود به حق سپرد."

او می‌گوید که جسد پسر کاکایش از سوی همراهانش که در این رویداد با او بودند به آن‌ها سپرده شده‌است.

پاسبانان مرزی ایران در یکی از نقاط نزدیک به سرحد افغانستان

روز پنج‌شنبه نیز برخی از اعضای خانواده‌های افراد کشته شده در صحبت با رادیو آزادی خواستار عدالت شده و از جامعهٔ جهانی و سازمان‌های حقوق بشری خواستند که به این مسئله رسیده‌گی کنند.

بر اساس گزارش نشریۀ حقوق بشری حال‌وش که خبرهای مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، به تاریخ ۲۲ میزان در نتیجهٔ تیراندازی مرزبانان ایرانی تعداد زیادی از پناهجویان افغان کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس معلومات نهاد یاد شده، این رویداد ناوقت روز یک‌شنبه در مرز ایران و پاکستان در منطقهٔ کلگان رخ داده‌است.

گزارش‌های گوناگونی در مورد کشته شده‌ها و زخمی‌های این رویداد منتشر شده، اما تا اکنون هیچ سازمان مستقلی آمار دقیق از تلفات این رویداد را اعلام نکرده‌‌است.

گزارش‌ها در باره کشته شدن ده‌ها افغان از سوی نیروهای مرزی ایران با واکنش‌های گستردهٔ داخلی و خارجی نیز روبه‌رو شده‌است.

رینا امیری نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحدهٔ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، به تازه‌گی نگرانی عمیق خود را در رابطه با این گزارش‌ها ابراز کرده‌است.

خانم امیری، روز جمعه «۱۸ اکتوبر» در صفحهٔ اکس (تویتر سابق) خود گفته، افرادی‌که به دلیل سرکوب شدید مجبور به فرار می‌شوند، باید به جای خشونت و سوء استفاده، با آن‌ها با احترام و کرامت انسانی برخورد شود.

رینا امیری نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحدهٔ امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

او همچنان خواهان بررسی "کامل و شفاف" این رویداد شده و تاکید کرده که عاملان آن باید پاسخ‌گو قرار داده شوند.

به شمول سازمان ملل متحد و سایر نهادها، چهره‌های مختلف سیاسی نیز خواستار تحقیقات همه‌جانبه در باره این حادثه شده‌اند.

در همین حال حکومت طالبان اعلام کرده که یک هیئت بلندپایه را برای بررسی این رویداد و تلفات وارد شده به افغان‌های مهاجر در ایران تعیین کرده‌است.

از سوی دیگر، میثم مهدی‌پور معاون نمایندهٔ ویژهٔ رئیس‌جمهور ایران در امور رسانه‌ای افغانستان، ادعاهای مربوط به کشته شدن تعداد زیادی از افغان‌ها توسط نیروهای مرزی ایران را رد کرده‌است.

این مقام ایرانی روز پنج‌شنبه در بحثی در صفحهٔ اکس (تویتر سابق) خود منطقه‌ای را که در آن ادعا شده افغان‌ها کشته شده‌اند، منطقه امنیتی خوانده و گفته است که مهاجران باید از تردد در این منطقه خودداری کنند.

به‌گفته مهدی‌پور، "دشمن" با انتشار چنین گزارش‌هایی در تلاش گمراه ساختن افکار عمومی است.