لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۸ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

افغانستان

رئیس اداره زراعت نیشاپور: زعفران افغانستان به رقیب اصلی زعفران ایران مبدل شده است

امسال افغانستان تا ۷۰ تن زعفران به بیرون صادر کرده است.
امسال افغانستان تا ۷۰ تن زعفران به بیرون صادر کرده است.

علی مبارکی، رئیس اداره زراعت نیشاپور ایران می‌گوید، با وجود این که کشورش به افغانستان زعفران صادر می‌کند، اما زعفران افغانستان به رقیب اصلی زعفران ایران مبدل شده است.
بر اساس گزارش رادیو – تلویزیون ایران، علی مبارکی دیروز (شنبه) گفته است، در حالی که کشت زعفران در ایران تاریخ طولانی دارد، اکنون زعفران افغانستان، همسایه این کشور رقیب زعفران ایران شده است.
از سوی دیگر مقام‌های طالبان گفته اند که اخیراً با ممنوعیت کشت کوکنار کشت زعفران در ۲۶ ولایت افزایش یافته است.
انیستیتوت جهانی "مزه" در بلجیم در ماه جوزای سال جاری اعلام کرد که پس از بررسی‌های لابراتواری مشخص شد که زعفران هرات از لحاظ مزه مقام نخست را بدست آورده است.
بر اساس گزارش‌ها، امسال افغانستان تا ۷۰ تن زعفران به بیرون صادر کرده است.

کار احداث لین دوم شاهراه کابل - جلال آباد آغاز شد

مسیر شاهراه اصلی کابل - جلال آباد
مسیر شاهراه اصلی کابل - جلال آباد

کار اعمار لین دوم شاهراه کابل - جلال آباد، روزشنبه (۲۶ اکتوبر) در منطقه بگرامی در شهر کابل آغاز شد.

این سرک پس از عبور از ولسوالی های بگرامی و خاک جبار در کابل از ولسوالی‌های حصارک، خوگیانی و سرخرود ولایت ننگرهار گذشته و به سرک حلقوی ننگرهار وصل می‌شود. طول این سرک حدود ۱۵۰ کیلومتر خواهد بود.

اعمار لین دوم سرک کابل - جلال آباد در اواخر جمهوریت مخلوع افغانستان پلان شده بود، در سال ۲۰۱۲ میلادی بانک جهانی برای این پروژه ۱۱۱ میلیون دالر اختصاص داد، اما وزارت فواید عامه در سال ۱۴۰۰ شمسی اعلام کرد که این پروژه به دلیل ناامنی به تاخیر افتاده است.

بارندگی های شدید، سیلاب و آبخیری در برخی از مناطق افغانستان پیش بینی شده است

تخریبات ناشی از باران های شدید و سیلاب در ولایت غور.
تخریبات ناشی از باران های شدید و سیلاب در ولایت غور.

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان برای روزهای یکشنبه و دوشنبه(۲۷ و ۲۸ اکتوبر) احتمال بارن های نسبتاً شدید، سرازیر شدن سیلاب ها و بلند رفتن سطح آب دریا ها را در حوزه های دریایی کابل، شمال و پنج - آمو پیش بینی کرده است.

این وزارت روز شنبه(26 اکتوبر) در اطلاعیۀ گفت که احتمال سرازیر شدن سیلاب های ناشی از بارندگی، ذوب شدن برف و بلند رفتن سطح آب در مسیر دریاهای کنر، لغمان، پنجشیر، فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، تخار، بدخشان و برخی سیلبرهای مربوط به این دریا ها، متصوراست.

در اطلاعیه، از اهالی مناطق پایین آب خواسته شده تا آگاهی کامل داشته، هنگام سیلاب یا آبخیزی از نزدیک شدن به سواحل دریاها خودداری کنند، همچنین از اهالی بالا آب تقاضا شده که هنگام جاری شدن سیلاب ها و یا بلند رفتن سطح آب دریاها، به به مناطق پائین آب خبر دهند تا از تلفات انسانی جلوگیری شود.

یک نوجوان سیزده ساله در سیلاب بدخشان، جان باخت

ولایت بدخشان در نقشه افغانستان
ولایت بدخشان در نقشه افغانستان

سرازیر شدن سیلاب در بدخشان جان حداقل یک نوجوان را گرفته است.

منابع محلی در ولایت بدخشان گزارش داده‌اند که یک نوجوان ۱۳ ساله به نام عبدالثمر در اثر سرازیر شدن سیلاب در منطقه کولگهی دره جوزگون، ناحیه دهم شهر فیض‌آباد، جان خود را از دست داده است.

محمد کامگار، معاون ریاست مبارزه با حوادث طبیعی بدخشان، با تأیید این خبر بیان کرده که عبدالثمر هنگام عبور از دره ، به‌طور ناگهانی در سیل گرفتار شده و جان باخته است.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان حملات اسرائیل بر ایران را نکوهش کرد

ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل که در کنترول حکومت طالبان است.
ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل که در کنترول حکومت طالبان است.

چند ساعت پس از اعلام رسمی حملات هوایی اسرائیل بر ایران، وزارت خارجۀ حکومت طالبان این حملات را نکوهش کرد.

این وزارت امروز در بیانیه ای این اقدام اسرائیل را نقض صریح حریم جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای تشدید بیشتر خشونت در منطقه، توصیف کرده است.

اردوی اسرائیل گفته است که در تلافی حملات اوایل این ماه ایران بر اسرائیل، در حملۀ هدفمند و دقیق، ایران را هدف قرار داده است.

در یکی از نخستین واکنش‌‌های غرب، کییر استارمر، صدراعظم بریتانیا گفته است که ایران نباید به این حملات پاسخ دهد.

استارمر از تمامی طرف‌ها خواسته است که از خود خویشتنداری نشان دهند.

شان ساویت، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفته است که کشورش در عملیات مشارکت نداشت و از تهران خواسته است که حملات خود بر اسرائیل را متوقف کند تا جنگ تشدید نیابد.

ایتالیا سفیر جدید برای افغانستان معرفی کرد

بیرق ایتالیا
بیرق ایتالیا

وزارت خارجه ایتالیا اواخر دیروز در شبکه ایکس یا تویتر سابق نوشت، سبرینا اوگولینی سفیر جدید آن کشور برای افغانستان از دوحه پایتخت قطر کار خواهد کرد.

در ادامه به نقل از خانم اوگولینی آمده است که این وظیفه را با مسئولیت‌پذیری و افتخار می‌پذیرد و حقوق بشر و وضعیت زنان و دختران در محراق مأموریتش خواهد بود.

او بر تعهد کشورش در امور بشردوستانه در افغانستان تاکید کرده است.

اوگولینی ۵۶ ساله در بخش علوم سیاسی تحصیل کرده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، سفیران و نمایندگان چند کشور دیگر از جمله ایالات متحده برای افغانستان نیز از دوحه مأموریت شان را پیش می‌برند.

نصیر احمد فایق از کشور های جهان در ملل متحد خواست تا «آپارتاید جنسیتی» را به رسمیت بشناسد

 نصیر احمد فایق سرپرست نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد
نصیر احمد فایق سرپرست نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد

نصیر احمد فایق سرپرست نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد می گوید که برای تامین عدالت در افغانستان و به دلیل محدودیت های وضع شده از سوی طالبان بر دختران و زنان، جامعه جهانی باید به گفتۀ او «آپارتاید جنسیتی» را در این کشور به رسمیت بشناسد.

آقای فایق به روز جمعه با انتشار متن سخنرانی خود در شورای امنیت ملل متحد در شبکۀ ایکس یا تویتر سابق، از اعضای این سازمان خواسته است، طالبان را تحت فشار قرار دهد تا به تعهدات بین المللی خود عمل کنند.

او در ادامه افزوده است که سرکوب زنان در افغانستان نه تنها برای این کشور بحران و فاجعه است، بلکه صلح و امنیت جهان را نیز تهدید می کند.

حکومت طالبان مدعی است که در چارچوب عنعنات افغانستان و دین اسلام به حقوق زنان ارج می گذارد.

آمینه محمد، معاون سرمنشی ملل متحد نیز به روز پنج شنبه در یک سخنرانی در نشست شورای امنیت این سازمان در مورد زنان در نیویارک، گفت که محرومیت شدید زنان از جامعه و حکومتداری در افغانستان، گام آشکار به عقب است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، محدودیت های شدید بر آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان در افغانستان وضع شده است.

شش تن در یک رویداد ترافیکی در ولایت کاپیسا جراحت برداشتند

موتر نیروهای طالبان که در رویداد ترافیکی ولایت کاپیسا تخریب شده است.
موتر نیروهای طالبان که در رویداد ترافیکی ولایت کاپیسا تخریب شده است.

مسئولین محلی طالبان در ولایت کاپیسا می گویند؛یک حادثه ترافیکی چاشت روز جمعه در روستای شوخی از مربوطات حوزه سوم امنیتی این ولایت رخ داده است.

عبدالفتاح فایض سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت کاپیسا در یک اعلامیه خبری گفته است؛این حادثه زمانی اتفاق افتاد که یک موتر رنجر مربوط به وزارت دفاع طالبان و یک موتر نوع مازدا که از دو طرف در حال حرکت بودند باهم تصادم کردند.

به گفتهٔ منبع،در این حادثه شش تن زخمی شده اند که پنج تن آن از سرنشیان موتر نوع رنجر و یک تن از سرنشینان موتر نوع مازدا می باشد.

در خبر نامه آمده است که زخمیان این رویداد به کمک مردم محل و مسئولین محلی به شفاخانه ملکی ولایت کاپیسا انتقال داده شده و قضیه زیر تحقیق مدیریت ترافیک این ولایت قرار دارد.

قابل یاد آوری است که علت و انگیزه این رویداد بی احتیاطی راننده گان عنوان شده است.

چین مالیات بر کالا های صادرات از افغانستان را معاف می‌کند

بیرق حکومت طالبان و بیرق چین
بیرق حکومت طالبان و بیرق چین

چین اعلام کرده است که مالیات بر کالاهای صادراتی افغانستان را معاف خواهد کرد. این خبر امروز از سوی سفیر چین در افغانستان در شبکه ایکس (تویتر سابق) به نشر رسیده است.

جاو شینگ سفیر چین در افغانستان و هیئت همراهش روز گذشته در کابل با مولوی عبدالکبیر معین سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان در این زمینه گفتگو کرده اند.

خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان است نوشته که پس از ماه دلو این مالیه اخذ نمی‌شود.

چین از معدود کشورهایی است که روابط نزدیکی با حکومت سرپرست طالبان در افغانستان دارد و سفیر حکومت طالبان را در پیکنگ پذیرفته است.

ملاله یوسفزی در دیدار با رئیس جمهور مکسیکو در مورد وضعیت آموزش دختران افغان صحبت کرد

ملاله یوسفزی فعال حقوق آموزش دختران و برنده جایزه نوبل .
ملاله یوسفزی فعال حقوق آموزش دختران و برنده جایزه نوبل .

ملاله یوسفزی، برنده جایزه صلح نوبل می گوید که در دیدارش با کلاودیا شین بام رئیس جمهور مکسیکو در مورد ممنوعیت تحصیل دختران افغان گفتگو کرده است.

ملاله یوسفزی دیروز در صفحه ایکس (تویتر سابق) از این دیدار یاد کرده و نوشته است که زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طالبان به صورت سیستماتیک از جامعه و زندگی عمومی حذف می‌شوند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب منع شدند و پس از مدتی دروازه های پوهنتون ها نیز به روی زنان و دختران بسته شد.

همچنان زنان و دختران از رفتن به تفریگاه ها و از کار در اداره های دولتی و موسسه های غیر دولتی منع شدند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG