لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

مظاهره چیان: سفارت پاکستان در کابل باید مسدود شود


حملات تروریستی اخیر در کابل، کندهار و هلمند خشم باشنده‌های شهر کابل را برانگیخته و ده‌ها تن شان به روز جمعه در برابر سفارت پاکستان مظاهره کردند.

روند سبز که این گردهمایی و مظاهره را راه اندازی کرده، از حکومت می‌خواهد تا در برابر پاکستان اقدام جدی کرده و سفارت آن کشور در کابل را ببندد.

قانونی یکی از اعضای این روند که قطعنامه را به خوانش گرفته بود در بخشی آن چنین آمده‌است:

"خواست ما این‌است که پاکستان از جنایت و حمایت از جنایت دست بردارد، رهبران شورای حقانی و کویته باید به بخش عدلی حکومت افغانستان سپرده شوند و با این حکومت برخورد مناسب صورت گیرد، ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا طالبان مسلح را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند."

این واکنش‌ها در حالیست که حملات انفجاری و انتحاری روز سه شنبه هفته گذشته در کابل، کندهار و هلمند ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

مسئولیت حملات کابل و هلمند را طالبان مسلح به عهده گرفتند ولی آن‌ها از گرفتن مسئولیت حمله کندهار که در آن چندین دیپلومات امارات متحده عربی کشته شدند، انکار می‌کنند.

خواستیم در زمینه موقف تازه حکومت افغانستان را داشته باشیم، اما شکیب مستغنی با آنکه در ابتدا به صحبت در این زمینه تعهد کرده بود ولی سپس حاضر نشد.

اما رهبران حکومت وحدت ملی همواره پاکستان را حامی تروریزم خطاب کرده و اخیراً رئیس جمهور محمد اشرف غنی از کمک ۵۰۰ میلیون دالری پاکستان در نشست قلب آسیا امتناع ورزیده و از مقامات آن‌کشور خواست تا این پول را در راستای از بین بردن لانه های تروریزم در خاک خودشان مصرف کنند.

رئیس جمهور افغانستان پیش از این در نشست با اعضای کمیته تعزیرات سازمان ملل متحد در کابل از آنان خواسته تا طالبان مسلح را نیز به دلیل حملات تروریستی شان در لیست سیاه آن سازمان شامل سازد.

از سوی دیگر شماری از اعضای روند سبز به رادیو آزادی گفتند که جامعه جهانی باید پاکستان را به دلیل حمایت از تروریزم در انزوا قرارداده و کمک‌ها با این‌کشور قطع گردد.

مظاهره کننده‌ها در مقابل سفارت پاکستان در کابل
مظاهره کننده‌ها در مقابل سفارت پاکستان در کابل

فهیم کوهدامنی، وحید اضرار و قلندر ولی زاده سه تن از آنان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"ما بخاطری در برابر سفارت پاکستان گردهم آمده‌ایم که اینجا تروریست‌ها تربیه می‌شوند و استخبارات پاکستان همیشه به بهانه‌های مختلف افغان‌ها را به قتل می‌رساند."

"خواست ما از وزارت خارجه این‌است که فعالیت‌ سفارت پاکستان را تحت نظر بگیرد، در این جای شک نیست که پاکستان در همه حملات دست دارد، یا باید سفارت پاکستان بسته شود و یا هم باید به این عمل شان خاتمه دهند."

"ما می‌خواهیم با پاکستان قطع روابط بکنیم، سال‌ها است که پاکستان افغان‌ها را به خاک و خون می‌کشاند"

پاکستان در حالی به حمایت و سازماندهی این حملات متهم می‌گردد که اخیراً اتحاد ۳۹ کشور اسلامی علیه تروریزم، راحیل شریف لوی درستیز پیشین این‌کشور که وی هم به حمایت از تروریزم متهم است را به عنوان رئیس این اتحاد گماشته است.

از سوی دیگر عزت الله بری یکی از آگاه هان امور می‌گوید، تا زمانیکه جامعه جهانی پاکستان را به عنوان حامی تروریزم نشناخته و آن‌کشور را به انزوا نکشاند، سلسله قربانی گیری از افغان‌ها ادامه خواهد داشت.

گزارش از تمیم اخگر

مظاهره چیان: سفارت پاکستان در کابل باید مسدود شود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00

XS
SM
MD
LG