لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

«مدارس ترکیه، یک نمونهء خوب برای افغانستان»


فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
وزیر معارف افغانستان در جریان سفر اخیرش به ترکیه گفته است که کشور ترکیه سعی دارد در انکشاف افغانستان نقش عمده بازی کند.

به گفته وزیر معارف افغانستان فاروق وردک مدارس ترکیه که امام خطیب تربیه می کنند، می توانند یک نمونهء خوب برای رفع احتیاج مردم افغانستان در ساحه تعلیمات دینی باشند.

به گفته وزیر معارف افغانستان آموختن از تجارب ترکیه زمینه را برای افغانستان مساعد خواهد ساخت که در سیستم تعلیمات دینی خود توازن ایجاد کند.

روزنامه حریت چاپ ترکیه می نویسد:

حکومت افغانستان که در نتیجهء ده ها سال جنگ تمام زیربناهای اقتصادی، اجتماعی و خدماتی آن از جمله سیستم معارف آن برهم خورده است، اکنون تلاش دارد سیستم تعلیمی و معارف این کشور را اصلاح کند که برای رسیدن به این هدف به نمونهء ترکیه نگاه می کند.

وزیر معارف افغانستان فاروق وردک در صحبت با روزنامه حریت ترکیه گفته است:
« حکومت افغانستان در 5 بخش تعلیمی می خواهد همکاری ترکیه را جلب کند، از جمله ساختن مدارس مسلکی تعلیم و تربیه امام خطیب ها که در آسیای میانه بدرجه وسیع مروج می باشد.»

به نوشتهء روزنامه حریت، هرچند ترکیه در تاریخ خود بزرگترین برنامه انکشافی را در افغانستان آغاز کرده است، ولی افغانستان هنوز هم انتظار دارد که ترکیه برنامه های کلیدی را در ساحه رشد تعلیم در آینده در افغانستان روی دست گیرد.

ترکیه در هفته گذشته یک اجلاس را میزبانی کرد که در آن راه های تقویه و حمایت افغانستان قبل از کنفرانس لندن، بررسی شود و یک تحرک برای اصلاحات سیاسی در افغانستان ایجاد گردد.

آقای وردک که در اجلاس ترکیه حضور داشت در مورد پرتوکول که قبلا با همتای ترکی خود امضا کرده بود، به خبرنگاران توضیحات داده و گفت که طرفین بر 5 پروژه عمده تمرکز کرده اند.

مدرن ساختن تعلیمات دینی یک موضوع بسیار مهم میباشد. وزیر معارف افغانستان می گوید: از چندین مدرسه در ترکیه دیدن کرده که در این مدارس 60 فیصد علوم دیگر تدریس می شود و 40 فیصد مسایل اسلامی، به گفته آقای وردک افغانستان هم در مدارس خود به چنین توازن نیاز دارد.

وی از ترکیه خواسته است که در افغانستان هم در اعمار چنین مدارس کمک کند. آقای وردک به اهمیت تعلیم و تربیه دختران نیز تاکید کرده می گوید که آموختن از تجارب ترکیه در این ساحه مهم است و می تواند عدم توازن را در درجهء تعلیمات ذکور و اناث در افغانستان از بین ببرد.

وزیر معارف افغانستان به موفقیت ترکیه در ساحهء از بین بردن بی سوادی نیز اشاره کرده گفته است که آن ها در این ساحه نیز از ترکیه خواهان کمک شده اند.

موضوع دیگری که مطرح می باشد جذب فارغ التحصیلان نو به کار می باشد که به گفتهء وزیر معارف افغانستان در کشور ترکیه هر محصل که فارغ می شود برایش جای کار پیدا می شود، به این معنی که بازار کار در ترکیه فعال است و با سرعت قوای جدید کاری را جذب می کند.

در ملاقات وزیر معارف افغانستان همین طور در مورد اعمار مکاتب مسلکی و مکاتب خصوصی در افغانستان نیز بحث صورت گرفته، زیرا ترکیه در این ساحه تجربه کافی دارد.

هم اکنون ترکیه سالانه 44 بورس برای محصلین افغانی مهیا می کند، اما وزیر معارف افغانستان تقاضا دارد که تعداد بورس ها به محصلین افغانی به ترکیه سالانه به 200 برسد.

نطر به معلومات وزارت خارجهء ترکیه از سال 2002 تا کنون این کشور در ساحه تخنیکی و رشد اقتصادی 200 ملیون دالر به افغانستان کمک کرده است که شبکهء معارف، صحیه، زراعت و تقویهء منابع بشری را در بر می گیرد.

به نوشتهء روزنامه حریت یک دیپلومات سابقه دار این کشور گفته است قرار است که رییس جمهور ترکیه عبدالله گل در آغاز سال نو هجری شمسی به افغانستان سفر کند تا 68 مکتب را که توسط ترکیه در افغانستان اعمار شده است، رسماً افتتاح کند.
XS
SM
MD
LG