لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

اطفال معلول افغان بعد از تداوی در جرمنی به وطن برگشتند


اطفال معلول افغان بعد از تداوی در جرمنی به وطن برگشتند
اطفال معلول افغان بعد از تداوی در جرمنی به وطن برگشتند
شماری از اطفال افغان که حدود یک سال قبل جهت تداوی سوختگی و تکلیف استخوان به جرمنی فرستاده شده بودند، با صحت کامل به آغوش خانواده های شان برگشتند.

مقامات جمعیت افغانی سره میاشت می گویند، در اخیر ماه روان بیش از 80 طفل افغان که دچار شکستگی استخوان و سوختگی هستند، برای تداوی به جرمنی اعزام می شوند.

عنایت الله صدیقی مسوول تشکیلات سره میاشت به روز سه شنبه حین تسلیم دهی 59 طفل به والدین شان که پس از تداوی های شش ماهه و یک ساله صحت یاب شده به کشور باز گشته اند، به رادیو آزادی گفت:
«پروسه فرستادن اطفال معلول به جرمنی، که امراض شان غیر قابل علاج در کشور است در هر شش ماه صورت می گیرد.»

آقای صدیقی در مورد نتیجه تداوی شماری از اطفال که مصاب به تکلیف شکننده گی استخوان بوده و بعد از تداوی از جرمنی برگشته اند گفت:
«اطفال را که ما به خارج روان می کنیم، دارای سوختگی های شدید و زخم های که چرک داشته باشد می باشند.»

به گفته صدیقی اطفال دارای سنین یک الی 11 ساله کشور که به امراض شکستگی استخوان، سوختگی غیر قابل علاج و سوراخ قلب مصاب باشند، می توانند به ادارت سره میاشت در مرکز و ولایات مراجعه و بعد از تکمیل پروسه به جرمنی و پاکستان جهت تداوی اعزام شوند.

خانم ماریا که مسوولیت برنامه تداوی اطفال بیمار در جرمنی را به عهده دارد می گوید، کشورش آماده است برنامه تداوی آن عده از اطفال افغان را که دچار سوختگی و شکستگی استخوان هستند، ادامه بدهد.

یک تن از باشنده گان ولایت قندوز حین تسلیم شدن طفل شش ساله خود که بعد از صحت یاب شدن از جرمنی برگشته بود به رادیو آزادی گفت:
«زمان که ما به سره میاشت مراجه کردیم چندین تن دیگر نیز اطفال خود را می آوردند. پسر من هر دو پای خود را از دست داده بود، شکسته بود. حال به فضل خداوند بصورت دست جور شده است.»

به باور مسوولین سره میاشت پروسه ارسال اطفالی با قلب سوراخ به کشور پاکستان و سوختگی های شدید و شکست استخوان غیر قابل علاج به جرمنی از طریق عاید لاتری سره میاشت صورت می گیرد.

اما گفته می شود هنوز هم شماری از خانواده های که اطفال شان در اثر جنگ ها و آفات طبیعی مبتلا به این امراض صعب العلاج شده اند و توان تداوی در خارج را ندارند تا حدودی از این سهولت ها اطلاع بیخبر اند و مردم برنامه های آگاهی دهی جمعیت افغانی سره میاشت را در زمینه نا کافی می دانند.


فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG