لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

«امریکا می خواهد سیستم قضایی افغانستان را اصلاح کند»


«ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا سیستم قضایی پاشان افغانستان را اصلاح کند» این مطلب عنوان مقاله روزنامه واشنگتن پست است.

روزنامه می نویسد، متخصصین حقوقی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا و قراردادی های مربوط، ادارات قضایی افغانستان را در کابل و 34 ولایت افغانستان مطالعه می کنند تا یک سیستم کارا و درست را در کشور ویران شده افغانستان که عدالت اکثراً در آن با تعلل، انکار و یا حتی وجود ندارد، ایجاد کنند.

احساس عمومی این است که در افغانستان اصلاً عدالت وجود ندارد و یکی از شکایت ها یا نا آرامی های اساسی مردم از حکومت کرزی نیز همین موضوع است.

این احساس نیز وجود دارد که طالب ها در مناطق تحت کنترول شان عدالت تعبیر خود شان را به صورت بسیار ظالمانه به کار می برند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، نتایج تلاش های ایالات متحده امریکا در جهت اصلاح سیستم قضایی اکنون به مشاهده می رسد. چنانچه کورس تربیوی هفت ماهه برای تربیه څارنوالان و افسران پولیس در حال پایان یافتن است.

عبدالظاهر یک څارنوال از ولایت تخار به روزنامه گفته است:
« در افغانستان اشخاص مضنون شکنجه می شدند. اما در این کورس تربیوی ما آموختیم که این کار باید متوقف شود، زیرا این عمل غیر قانونی می باشد.
ما آموختیم که با یک شخص مضنون چگونه باید برخورد شود.»

به گفته او، مشکلات تمام سطوح سیستم قضایی افغانستان را از پولیس گرفته تا محاکم و زندان ها متاثر ساخته است. زیرا این جا وکیل مدافع کافی وجود ندارد، بسیاری اشخاص مضنون بدون داشتن و یا حتی دیدن وکیل مدافع به حبس محکوم می شوند، در حالیکه داشتن وکیل مدافع در قانون اساسی افغانستان درج شده است.

روزنامه در ادامه می نویسد، بعضی از این مشکلات در جریان جلسه محکمه در اداره استخبارات مرکزی افغانستان جای که تروریست های مضنون محاکمه می شوند به مشاهده رسید.

روزنامه در ادامه می نویسد، در این اداره در یک اتاق تنگ و تاریک، بدون تلیفون و کمپیوتر و حتی بدون برق، څارنوال مربوط اتهام نامه را به سه قاضی قرائت می کرد، در حالیکه یکی از این قضات به تلیفون مبایل صحبت می کرد و دیگری اس،ام،اس می فرستاد.

روزنامه می نویسد، قاضی عبدالباسط بختیاری بیک به مضنون گفت:
« شما به جرم داشتن ارتباط با طالب ها به شش سال حبس محکوم شده اید. اما می توانید مرافعه طلب شوید.»

مدعی با خشم از قاضی یک نقل حکم محکمه را مطالبه کرد، اما قاضی با غضب جواب داد، ما ماشین فوتوکاپی نداریم. شما توقع دارید تا قاضی پول آن را از جیب خود بپردازد.

آقای بختیاری افزود، همه این مشکلات باعث بی عدالتی می شود و عدالت در این کشور تامین شده نمی تواند.

به نوشته روزنامه، همه به این موافق هستند که اشخاص پولدار و با واسطه به ندرت مجازات می شوند.

څارنوال و قاضی با داشتن 200 دالر معاش در ماه به کرات رشوت می گیرند و به اصطلاح از حق چشم پوشی می کنند.

اما دیوید جانسن معاون وزارت خارجه امریکا برای امور مواد مخدر و تطبیق قانون گفت:

« این یکی از چالش های است که ما در افغانستان با آن مواجه می باشیم. مردم باید اعتماد کنند که عدالت تامین می شود.
دفتر ما با پولیس و څارنوالی کار می کند تا یک سیستم کمپیوتری قضایا را در محاکم انکشاف بدهد. برای این کار یکصد ملیون دالر در نظر گرفته شده و قرار است در سال آینده این مقدار دو چند شود.»
XS
SM
MD
LG