لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

«قاتل بزرگ عساکر امریکایی و ناتو مواد انفجاری است»


وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال چاپ امریکا در شماره اخیر خود در ارتباط استفاده از مواد انفجاری توسط شورشیان طالب مقاله ای نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:

مواد انفجاری از سلاح های موثر جنگ در افغانستان است، هم چنانیکه در عراق بود.

تعداد حملات مواد انفجاری از 2680 در سال 2007 به بیش از 8000 در سال گذشته افزایش یافت. به این ترتیب بزرگ ترین قاتل عساکر امریکایی و ناتو مواد انفجاری است.

چنانچه از 449 عسکر قوای ایتلاف بین المللی که در سال 2009 میلادی در افغانستان کشته شدند، 275 تن آنها توسط مواد انفجاری هلاک شده اند.

روزنامه به نقل از جنرال میخاییل اوتیس می افزاید، بمب های که در افغانستان استفاده و ساخته می شوند، نسبت بمب های که در عراق ساخته می شود، حد اقل دو برابر بزرگ تر می باشند که بعضاً صدها پوند مواد انفجاری را دارا می باشند.

مقامات نظامی امریکایی می گویند، شورشیان طالب دایماً تاکتیک های شان را در جواب تدابیر جدید دفاعی عیار می کنند.

آنها بمب ها و مواد انفجاری را در روی سرک ها، زیر پلچک ها و مجرا های آب دفن می کنند.

مقامات امریکایی در جواب به این عمل آنها، به عساکرخود هدایت داده تا قبل از عبور از مجراها از وسایل نقلیه شان خارج شوند و به کشف و جستجوی مواد انفجاری بپردازند.

مقامات نظامی استدلال می کنند،علاوه از قطع کردن منابع تمویل و هدف قراردادن انجنیران و متخصصین لوژستیکی که طالب ها را کمک می کنند، کاهش دادن تعداد بمب های روی سرک، ایجاب می کند تا معلومات بهتر استخباراتی در باره شبکه آنهای که این بمب ها را جاگذاری می کنند، تهیه شود.

باستون گلوب
روزنامه دیگر چاپ امریکا، باستون گلوب در شماره اخیر خود راجع به مذاکره با طالب ها مقاله ای نوشته و در آغاز این مقاله به نقل از پیترگلبرایت معاون سابق ملل متحد در کابل می نویسد، مقامات ملل متحد در کابل با مردم که ادعا می کنند از طالب ها نماینده گی می کنند به صورت تصادفی یا غیر منظم مذاکره و صحبت های انجام می دهند، اما هیچ کدام این صحبت ها پیشرفت مهم نداشته است.

این اظهارات پیترگلبرایت از اظهارات آمر قبلی او کای آیدی نماینده سابق ملل متحد برای افغانستان فرق دارد.

کای آیدی گفته بود در مذاکره با طالب ها پیشرفت های حاصل شده است.

گلبرایت می گوید، آن چه را که کای آیدی میانجی گری ادعا می کند، هیچ گاه روشن نبوده که آیا آنها صلاحیت این را داشتند از طرف طالب ها مذاکره کنند؟

به گفته گلبرایت، دستگیری اخیر طالب ها توسط پاکستان، ثمر روابط نزدیک اداره اوباما با پاکستان است که به راه انداخته شده است.

اما بعضی از تحلیلگران به شمول احمد رشید ژورنالست پاکستانی می گوید، پاکستان صرف آنهایی را دستگیر کرد که می خواستند با افغانستان مذاکره کنند.

بناءً این عمل پاکستان در حقیقت این پیغام را می فرستد که گویا پاکستان نباید از مذاکره صلح کنار گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG