لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

«در حاشیهء مذاکرات ستراتیژیک امریکا با پاکستان»


در حالی که افغانستان برای رسیدن به صلح با طالبان قدم به قدم حرکت می کند، حکومت پاکستان تلاش دارد که منافع ستراتیژیک خود را در این کشور ویران شده از جنگ تامین کند.

یک هیات بلند رتبهء پاکستان عازم امریکا شده است تا در مورد روابط دو جانبه و مسایل امنیتی منطقه بحث کند.

حکومت پاکستان همیشه از شورش گران در افغانستان حمایت کرده است و این بار هم سعی خواهد کرد که برنامهء صلح حکومت افغانستان با مخالفین آن از نظارت این کشور خارج نه باشد.

در این باره خبرگزاری های غرب مطالبی را به نشر رسانیده اند.

عملیات پاکستان علیهء افراط گرایان در سوات، وزیرستان و اخیراً بازداشت بعضی از رهبران طالبان افغان در پاکستان، با قدردانی امریکا روبرو شده است که می تواند در مذاکرات فعلی، پاکستان را برای رسیدن به منافع اش در امریکا نزدیک تر بسازد.

پاکستان می خواهد در مذاکرات صلح افغانستان نقش رهبری کننده داشته باشد که این مذاکرات می تواند سبب تشکیل یک حکومت فرا گیر در افغانستان گردد که طالبان هم در آن سهم داشته باشند.

ایالات متحده از تلاش های حکومت افغانستان برای صلح و آشتی با مخالفین حمایت می کند و سخنگوی وزارت خارجه امریکا فلیپ کراولی روز دوشنبه در این باره به خبرنگاران توضیحات داد.
وی گفت:
«نگرانی ما که حکومت افغانستان هم در آن سهیم می باشد اینست که این افراد باید از حمایت شورش گران دست بردارند، در سایهء قانون اساسی افغانستان زنده گی کنند ، خشونت را محکوم نمایند و ارتباط خود را با القاعده و گروه ها دیگر تروریستی قطع کنند.»

هیات پاکستان که عازم امریکا شده است توسط وزیر امور خارجهء این کشور شاه محمود قریشی رهبری می شود و قوماندان عمومی قوای نظامی پاکستان جنرال اشفاق کیانی ، رییس ادارهء استخبارات نظامی آن شجاع پاشاه و وزیر دفاع آن کشور احمد مختار جز آن می باشند. این اولین ملاقات ستراتیژیک بین دو کشور به سطح وزرا می باشد.

هیات امریکا در این ملاقات توسط وزیر خارجهء این کشور خانم هیلاری کلنتن رهبری می شود که وزیر دفاع رابرت گیتس و لوی درستیز قوای مشترک امریکا مایک مولین نیز در آن شامل می باشند.

در اجندای این مذاکرات دو روزه موضوعات دفاعی، اجتماعی – اقتصادی، زراعت، مخابرات، روابط عامه، تجارت، انرژی و آب شامل اند، اما قرار معلوم موضوع امنیت در مرکز توجه قرار خواهد داشت.

خبرگزاری دی پی آی آلمان از قول تحلیل گر امور سیاسی حسن عسکری رضوی که قبلا در پوهنتون کولمبیا در نیورک تدریس می کرد می نویسد که گفته است:
« افغانستان در صدر اجندا قرار دارد و مذاکرات در مورد مسایل دیگر به آن مربوط است که در این ساحه تا چه حد پیشرفت حاصل خواهد شد.»

به نظر تحلیل گران، یک موضوع در این مذاکرات واضح است که هیچ یک از طرف ها نه می خواهند، نقش متحدین آن ها در افغانستان در برنامهء صلح این کشور نادیده گرفته شود. این متحدین برای پاکستان طالبان و برای امریکا حکومت رییس جمهور کرزی می باشد.

مامورین استخباراتی دو کشور یعنی امریکا و پاکستان از بازداشت نفر شماره دوم طالبان افغان ملا عبدالغنی برادر در پاکستان استقبال می کنند. اما ملا برادر کسی است که قرار معلوم به مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شده بود و پاکستان با دستگیری وی راه تماس را بین حکومت افغانستان و طالبان مسدود ساخت.

پاکستان می خواهد اعتماد حاصل کند که واشنگتن بعد از رسیدن به اهداف در مبارزه علیهء تروریزم این منطقه را ترک نخواهد کرد، طوری که بعد از خروج قوای شوروی سابق و سقوط رژیم کمونستی در افغانستان عمل کرده بود.

پاکستان در تلاش های نو خود اکنون می خواهد کمک های امریکا را بیشتر به خود جلب کند. هرچند کانگرس یک برنامهء بیش از 7 ملیارد دالری را برای 5 سال به پاکستان تصدیق کرده است، ولی پاکستان خواسته های بیشتر از این دارد و می خواهد که امریکا در مصارف بازسازی بعد از بحران نیز در این کشور سهم بگیرد.

به گفته تحلیل گر حسن عسکری، امریکا در این مراحل کدام چک سفید را برای پاکستان امضا نه خواهد کرد، ولی مذاکرات بلند سویه فعلی بین دو کشور یک مرحلهء جدی تماس را بین واشنگتن و اسلام آباد آغاز کرده، زمینه را مساعد می سازد که طرفین با جدیت به صحبت های یکدیگر گوش دهند.
XS
SM
MD
LG