لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

« قواعد سخت تر هم نتوانست جلو تلفات مردم بی گناه را بگیرد»


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود زیر عنوان « قواعد سخت تر هم نتوانست جلو تلفات مردم بی گناه را بگیرد» مقاله ای نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد:

ادامه فیرهای کاروان های ناتو هنگام عبور از پسته های امنیتی و محل بازرسی وسایل نقلیه که باعث تلفات مردم بی گناه می شود، در میان افغان ها این ترس و بیم را به وجود آورده است که گویا عملیات نیروهای غربی در افغانستان از معافیت برخوردار می باشند.

اما ناکامی در کاهش دادن فیرهای کاروان های ناتو در محلات بازرسی وسایل نقلیه که در عسکری بنام حادثه متعرضه نیروهای متحرک نامیده می شود، برای قوماندانان نظامی که فکر می کنند تلفات مردم ملکی، کمپاین نیروهای امریکایی و ناتو را در افغانستان عمیقاً ضعیف می سازد، به حیث یک نا امیدی عمده پدیدار شده است.

به نوشته روزنامه، بعد از این که جنرال مک کرستال قوماندانی نیروهای ناتو را در افغانستان به عهده گرفت، تصمیم اتخاذ کرد تا تلفات مردم ملکی را از طریق صدور یک دستور و رهنمود کاهش بدهد که به گفتهء سازمان حقوق بشر ملل متحد، این رهنمود منتج شد تا تلفات مردم ملکی توسط نیروهای امریکایی، ناتو و افغان نسبت به سال گذشته در افغانستان به 28 فیصد کاهش پیدا کند.

علاوتاً جنرال مک کرستال اخیراً تمام نیروهای خاص ایالات متحده امریکا را در افغانستان تحت کنترول خود در آورد که به گفته مقامات ناتو، نگرانی ها راجع به تلفات مردم ملکی توسط نیروهای خاص از یک طرف و ضرورت هماهنگی بهتر واحد ها از جانب دیگر قسماً در عقب این تصمیم قرارداشت.

جینس
نشریه جینس چاپ انگلستان در شماره اخیر خود زیر عنوان « تغذیه و پرورش همبستگی افغانستان و تاجکستان» مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:

هر چند افغانستان و تاجکستان با هم وجوه مشترک فرهنگی و نژادی دارند، اما از لحاظ تاریخی، روابط سیاسی این دو کشور محدود بوده و بد گمانی متقابل عامل عمده این روابط می باشد.

به نوشته نشریه، هر چند اشتراک حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان در جشن نوروز ایران، نقش ایران را در منطقه بالا می برد، اما کشور ایران هم چنان نزدیکی با همسایه شرقی خود افغانستان را یک زمینه پر برکت و برومند برای توسعهء نفوذ سیاسی و فرهنگی خود می بیند.

حال سوال این جا است که آیا ایران واقعاً می خواهد یک جا کردن و نزدیک شدن کابل و دوشنبه را به عهده بگیرد یا خیر؟

نشریه در اخیر این بخشی از مقاله می نویسد، هر چند هدف وصل کردن ایران، علامت تبارز منطقوی است، اما محرک اساسی ایران در چهارچوب روابط سه جانبه و پروژه ها باقی می ماند. این جا هم چنان نشانه های وجود دارد که دوشنبه و کابل می خواهند تا تلاش های دو جانبه را در خارج از نقش میانجی گری تهران جستجو کنند.

با وصف اهمیت قابل توجه بالقوهء که در روابط دو جانبه افغانستان و تاجکستان وجود دارد، این یک واقعیت تازه است.
XS
SM
MD
LG