لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

«امریکا می خواهد برخورد خود را در برابر کرزی نرم تر سازد»


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز چاپ امریکا در شماره اخیر خود زیر عنوان «ایالات متحده امریکا حالا می خواهد برخورد خود را در برابر کرزی نرم تر بسازد» مقاله نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:
بعد از یک سال مواظبت توانایی ایالات متحده امریکا برای نفوذ در عملکرد آقای کرزی، مقامات اداره اوباما اکنون محرمانه و خصوصی تصدیق می نمایند که برخورد دوستی سخت که بارک اوباما از روز اول کارش در قصر سفید امریکا اتخاذ نموده، یک اشتباه بزرگ بوده است.

این تفاوت برخورد در دو صحنه اخیر پرواز طیاره رییس جمهور اوباما آشکار شد. صحنه اول به تاریخ 28 ماه مارچ بود. جیمز جونز مشاور امنیت ملی که در همین تاریخ همراه با رییس جمهور اوباما از واشنگتن به کابل پرواز داشت به خبرنگاران گفت، رییس جمهور اوباما، رییس جمهور کرزی را به علت نا دیده گرفتن تقاضا های امریکایی ها در جهت مبارزه علیه فساد اداری و قاچاق مواد مخدر سخت تحت فشار قرار خواهد داد.

صحنه دوم روز جمعه نهم ماه اپریل بود. این بار باز هم جیمز جونز با رییس جمهور اوباما از پراگ مرکز جمهوری چک به صوب واشنگتن پرواز داشت و به خبرنگاران گفت، اوباما یک نامه محترمانه ای به آقای کرزی فرستاده و از وی به خاطر مهمان نوازی او در کابل ابراز امتنان کرده است.

سوال این جاست که میان این دو صحنه، چه اتفاق افتاد تا باعث چرخش شد؟ به نوشته روزنامه، کرزی علناً و آشکارا کشور های غربی را سرزنش کرد و مورد حمله قرار داد.

کرزی احمدی نژاد رییس جمهور ایران را به کابل دعوت کرد و بعداً هم گفت، اگر جامعه بین المللی به فشار علیه او ادامه بدهند او با طالب ها یک جا خواهد شد.

اکنون مقامات اداره اوباما می گویند، آنها به روز های بر نمی گردند که جورج بوش و حامد کرزی ماه دوبار با هم کنفرانس ویدیویی داشتند. اما این چرخش انعکاسی از شناخت است که فشار عامه و علنی بالای کرزی، او را می تواند دور بسازد.

روزنامه می افزاید، یک مقام بلند پایه امریکایی می گوید، در بعضی جهات ما می خواهیم بیشتر بخش مهر و محبت دوستی سخت را به کار ببریم اما کم تر بخش سخت یا خشن آن را.

به هر صورت، چرخش نشان می دهد که به هر اندازه ای که اداره اوباما به صورت علنی کرزی را تحت فشار قرار بدهد، به همان اندازه کرزی در برابر تقاضا های امریکا مقاومت می کند.

این موضوع هم چنان نشان می دهد، مهم نیست که مقامات اداره اوباما تا چه اندازه کوشش می کنند با اشخاص اطراف آقای کرزی کار کنند، آنها انتخاب دیگر ندارند جز معامله با شخص او.

واشنگتن پست
روزنامه دیگر چاپ امریکا واشنگتن پست هم در ارتباط روابط ایالات متحده امریکا و کرزی مقاله ای نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد، جیمز جونز مشاور امنیت ملی قصر سفید به خبرنگاران گفت، کرزی قصد ندارد به روابط دو کشور صدمه وارد کند. مذاکرات میان اوباما و کرزی در کابل بسیار محترمانه، دوستانه، مستقیم و جدی بود و موضوع تنبیه کردن کرزی مبالغه آمیز است.

اما شیدا محمد ابدالی معاون مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است، اظهارات آقای کرزی سوی تعبیر شده است. به گفته آقای عبدالی، کرزی کشور های غربی را مورد حمله قرار نه داده بلکه بر عکس هوشدار داده که خرابی اوضاع امنیتی و مشکلات مانند آن چه در انتخابات سال گذشته ریاست جمهور واقع شد، می تواند منافع ایالات متحده امریکا و افغانستان را صدمه برساند.
XS
SM
MD
LG