لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

چالش قانونی تازه میتواند حکومت پاکستان را در مسیر سرنگونی سوق دهد


حکومت تحت فشار پاکستان به روز دوشنبه در محکمه به یک چالش قانونی تازه ای روبرو گردید که این چالش می تواند زمینه را برای سرنگونی حکومت و انتخابات قبل از وقت در این کشور میسر گرداند.

این مطلب را آژانس خبری فرانس پرس گزارش داد.

قرار است ستره محکمه پاکستان به روز دوشنبه موضوع یاد داشت غیر امضا شده را که در ماه می به وزارت دفاع امریکا فرستاده شده و در آن کمک برای جلوگیری از یک کودتای نظامی در پاکستان تقاضا بعمل آمده بود و همچنان قضیه فساد اداری علیه آصف علی زرداری رییس جمهور را مورد تحقیق و بررسی قرار بدهد.

این بحران در زمانی صورت می گیرد که تندروان مذهبی تلاش دارند تا یک حکومت بنیادگرای اسلامی در پاکستان دارای سلاح اتومی ایجاد گردد.

گفته می شود حسین حقانی سفیر پاکستان در واشنگتن از طریق یک تاجر امریکایی این یاد داشت را به وزارت دفاع امریکا فرستاد است. اما حقانی دست داشتن در این یاد داشت را رد می نماید.

اردوی پاکستان به علت فرستادن این یاد داشت سخت عصبانی گردید و در ماه دسامبر از حکومت پاکستان خواست تا کمسیونی را موظف بسازد که تحقیق نماید این یاد داشت از کجا منشا گرفته و آیا این یاد داشت توسط زرداری به تصویب رسیده یا خیر؟ مولوی انورالحق لوی څارنوال پاکستان به روز دوشنبه در ستره محکمه در اسلام آباد به خبرنگاران گفت، کمسیون شواهد مهم در مورد این یاد داشت بدست نیاورده است.

هفته گذشته ستره محکمه پاکستان تهدید نمود که اگر حکومت پاکستان احکام محکمه را نادیده بگیرد زرداری و گیلانی را از وظایف شان برکنار خواهد کرد.

محکمه هدایت داد تا نمایندگان حکومت به روز دوشنبه به محکمه حاضر شوند و در باره اجراات شان راجع به احکام صادر شده محکمه توضیحات بدهند.

در عین زمان گیلانی به روز دوشنبه از پارلمان رای اعتماد تقاضا نمود تا موضع خود را بصورت سمبولیک تقویت ببخشد.

سیاست مداران و تحلیلگران نظامی پاکستان به این باور اند که با وصف تنش ها میان اردو و رهبران حکومت ملکی، اردو برای کودتای نظامی اشتها ندارد و ترجیح می دهد تا حکومت ملکی را از طریق قانون اساسی برکنار نماید.

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان اردوی این کشور را به همکاری و مداخله در امور ستره محکمه مورد انتقاد قرار داد و گفت، این مداخله اردو جز انتخاب میان دموکراسی و دیکتاتوری چیز دیگر نیست.

گیلانی افزود:

« من از مردم نمایندگی می نمایم. من یک صدراعظم انتخابی استم. من نماینده 180 ملیون مردم استم. تمام موسسات با محدودیت هایی در داخل شان کار می نمایند.»

این اظهارات گیلانی، باعث خشم جنرالان اردو گردید چنانچه در یک اعلامیه هوشدار دادند که این گونه اظهارات عواقب وخیم سیاسی در پی خواهد داشت.

بسیاری از تحلیلگران پاکستانی می گویند، با وصف فشارهای محکمه و اردو، انتخابات قبل از وقت ممکن است بتواند به اصطلاح بخار همه این فشارها را کم کند و از بین ببرد. چنانچه فخرالدین ابراهیم یک عضو سابق ستره محکمه پاکستان می گوید، زمانیکه انتخابات قبل از وقت اعلان گردد، همه چیز آرام خواهد شد.

اما اعضای حزب مردم پاکستان به صورت خصوصی گفته اند این کار ممکن می باشد، ولی نه قبل از ماه اپریل که انتظار می رود حزب مردم پاکستان اکثریت را در مجلس سنا بدست خواهد آورد.
XS
SM
MD
LG