لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

توافقنامهء استخراج آهن و تولید فولاد بین افغانستان و هند امضا شد


افغانستان و هند به روز دوشنبه توافقنامهء را در بخش استخراج آهن و تولید فولاد امضا کردند.

این توافقنامه میان وزیر معادن افغانستان و وزیر فولاد هند در کابل به امضا رسید.

به اساس این توافقنامه، زمینه برای سرمایه گذاری شرکت های هندی در بخش استخراج آهن و تولید فولاد در افغانستان مساعد شد.

هند در حالی از آماده گی اش برای سرمایه گذاری در بخش استخراج آهن و تولید فولاد در افغانستان خبر داده است، که به اساس گزارش ها در افغانستان ذخایر بزرگ دست نخوردهء طبیعی وجود دارند.

وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان به هنگام امضای توافقنامهء استخراج آهن و تولید فولاد با وزیر فولاد هند گفت که این توافقنامه یک چارچوب حقوقی را برای سرمایه گذاری هند در افغانستان ایجاد کرده است:

« این موافقتنامه تمام عرصه های استخراج آهن و زیاد تر تولید فولاد را در بر می گیرد و این توافقنامه یک چارچوب حقوقی بخاطر سرمایه گذاری بیشتر هندوستان در عرصهء تولید فولاد، استخراج آهن، تربیهء کدر های افغانی و تشویق کمپنی های دولتی و خصوصی هند بخاطر تولید فولاد در افغانستان را فراهم می کند.»

وزیر معادن افغانستان به مسالهء قرارداد استخراج معدن آهن حاجی گک نیز اشاره کرد و گفت، صحبت ها روی جزییات این قرارداد ادامه دارند.
به گفتهء وی، قرار است در ماه جون آینده این قرارداد با کنسرسیوم متشکل از شرکت های هندی به امضا برسد.

آقای شهرانی گفت که قرار است در آیندهء نزدیک نیز توافقنامه هایی را با وزارت های ذغال سنگ و کود و مواد کیمیاوی هند امضا کنند.

به گفتهء مقام های هند، این کشور پس از چین بزرگ ترین تولید کنندهء فولاد در جهان به حساب می آید.

بینی پرساد ورما وزیر فولاد هند پس از امضای توافقنامهء استخراج آهن و تولید فولاد در افغانستان گفت که این توافقنامه شرکت های هندی را به سرمایه گذاری بیشتر در افغانستان تشویق می کند:

« این توافقنامه راه را برای ظرفیت سازی در بخش استخراج آهن و تولید فولاد در افغانستان مساعد می کند، سبب تقویت همکاری ها میان افغانستان و هند خواهد شد و شرکت های خصوصی و عامهء هند را تشویق خواهد کرد تا بالای معادن سرشار افغانستان و استخراج آهن و تولید فولاد در این کشور سرمایه گذاری کنند.»

آقای ورما گفت که کشورش می خواهد تا در بخش تولید فولاد، استخراج گاز طبیعی، تیل و مس پول هنگفت را در افغانستان سرمایه گذاری کند.

تلاش ها به هدف استخراج معادن افغانستان در حالی ادامه دارند که چند سال پیش مقام های وزارت معادن این کشور گفته بودند که در افغانستان به ارزش نزدیک به سه هزار میلیارد دالر ذخایر معدنی وجود دارند.
مقام های افغان گفته اند، موجودیت این منابع می تواند، تضمین کنندهء انکشاف بهتر اقتصادی در افغانستان باشد.

از چند سال به این سو معادن بزرگ در افغانستان جهت استخراج به داوطلبی گذاشته شده اند.

نه تنها هند آمادهء سرمایه گذاری در بخش استخراج ذخایر معدنی افغانستان شده، بلکه چین یکی دیگر از کشور های منطقه نیز در این بخش حاضر به سرمایه گذاری شده است.

استخراج معدن مس عینک و تیل حوزهء نفتی دریا آمو از ذخایری بزرگی اند که چین حاضر به سرمایه گذاری روی آنها شده است.
XS
SM
MD
LG