لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

ولسی جرگه طرح افزایش و تداوم تعلیم و تحصیل دختران را تصویب کرد


طرح افزایش و تداوم تعلیم و تحصیل دختران در مکاتب و پوهنتون های افغانستان امروز ( شنبه) از سوی ولسی جرگه تصویب شد.

شماری از اعضای ولسی جرگه انتظار دارند که با تطبیق این طرح حضور دختران و زنان در نهاد های تحصیلات عالی حد اقل تا 30 درصد برسد.

طرح افزایش و تداوم دختران در مکاتب و پوهنتون ها در نشست روز شنبه ولسی جرگه تصویب شد.

فوزیه کوفی یکی از اعضای این مجلس بخشی از این طرح را چنین بیان کرد:

« ما توقع داریم که با تطبیق این برنامه تا 4 سال آینده فیصدی حضور زنان و دختران در نهاد های تحصیلات عالی ازدیاد یافته و حد اقل تا 30 درصد برسد، تا زنان و دختران افغان بتوانند در پروسه های ملی مساویانه شرکت کنند نه به اساس سهم.»

طرح افزایش و تداوم تعلیم و تحصیل دختران در مکاتب و پوهنتون ها از سوی وزارت های امور زنان، تحصیلات عالی و معارف آماده شده و برای تصویب به ولسی جرگه فرستاده شده بود.

در این حال وزارت امور زنان از این طرح حمایت می کند.

سیده مژگان مصطفوی معیین مسلکی این وزارت به رادیو آزادی گفت، که در حال حاضر بیشتر از 21 درصد کارمندان خدمات ملکی را در افغانستان زنان تشکیل می دهند:

« ما حمایت صد در صد خود را از این طرح ابراز می کنیم، و امیدوار هستیم که بر اساس استراتیژی انکشاف ملی افغانستان و پلان کاری ملی برای زنان افغان افزایش درصدی زنان را در تمام سطوح تعلیمی و اشتغال داشته باشیم، بین 21 تا 22 درصد از کارمندان خدمات ملکی را زنان تشکیل می دهند.»

در این حال شماری از زنان حامی حقوق زن می گویند که تصویب همچو طرح ها جنبهء نمایشی دارد و باید ابتدا به وضعیت زنانی توجه شود که در دهات افغانستان زنده گی می کنند.

ملالی شینواری یکی از فعالان حقوق زن در مورد گفت:

« تصویب همچو طرح ها در زنده گی اکثریت خانم ها یعنی آنانی که در قریه ها زنده گی می کنند و بی سواد هستند کدام فایدهء نخواهد داشت.
ما باید به خانم هایی که بیشتر از همه با مشکلات سردچار هستند توجه کنیم نسبت به این که کار های نمایشی را انجام دهیم.»


طرح افزایش تداوم تعلیم و تحصیل دختران در مکاتب و پوهنتون های افغانستان در حالی از سوی ولسی جرگه تصویب شد که در حال حاضر دختران زیاد در این کشور از رفتن به مکتب محروم اند.

به باور شماری از آگاهان، اگر دولت به وضعیت تعلیمی دختران ده نشین توجه کند، حضور دختران و زنان در نهاد های تحصیلی و اداره های دولتی افغانستان پر رنگ خواهد شد.
XS
SM
MD
LG