لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

اردوی اسراییل حملات هشدار دهنده را بر خاک سوریه انجام داد


اردوی اسراییل دیروز بعد از آنکه هاوان های منحرف شده از خاک سوریه بر برخی نقاطی از ارتفاعات گولان اصابت کردند، شکلیک های هشدار دهنده یی را به سوی سوریه انجام داد.

اردوی اسراییل می گوید به سوی سوریه شلیک های هشدار دهنده یی را دیروز بعد از آن کرد که چندین هاوان فیر شده از خاک سوریه بر ارتفاعات گولان اصابت کردند.

اویتال لیبویچ سخنگوی اردوی اسراییل گفت: این فیر های هشداردهنده با وجود آن صورت گرفت که برای اسراییل معلوم بود، هدف این هاوان ها، اسراییل نبوده است:

« لحظاتی کوتاهی پیش، یک هاوان منحرف شده بر یک پوسته نظامی اسراییلی در ارتفاعات گولان اصابت کرد. ما می دانیم که این نتیجه خشونت های داخلی در سوریه است و هدف آن اسراییل نبوده است. ما فیر های هشدار دهنده به سوی سوریه کردیم و از طریق ملل متحد نیز شکایت نامه را ارسال نموده ایم.»

حملات هشدار دهنده دیروز اسراییل بر خاک سوریه، اولین چنین حملات بعد از جنگ مسمی به یوم کیپور سال 1973 است که در آن قوای سوریه، قبل از آنکه از سوی نیروهای اسراییلی عقب زده شوند، به بخشی از ارتفاعات گولان، پیش آمده بودند.


سوریه و اسراییل در سال 1974 آتش بس را امضا کردند که بر اساس آن، تقریباً تمام بخش های تپه های گولان، در کنترول اسراییل ماند.

اسراییل در جنگ شش روزه سال 1967 با کشور های عرب، ارتفاعات گولان را اشغال کرد و در سال 1981 آن را رسماً بخشی از خاک اسراییل اعلان کرد که این اقدام آن کشور، در صحنه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

حادثهء دیروز بین اسراییل و سوریه در حالی صورت گرفت که درگری ها در داخل سوریه، بین نیرو های حامی بشار الاسد و مخالفین اش، در نزدیک ارتفاعات گولان، ادامه داشت.
XS
SM
MD
LG