لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

اتحادیهء اروپا از تشکیل ایتلاف تازهء اپوزسیون سوریه استقبال کرد


اتحادیهء اروپا از تشکیل گروه منسجم اپوزسیون در سوریه استقبال کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه و دفاع اتحادیهء اروپا خواهان آن شده اند که اپوزسیون سوریه باید تلاش ها را برای رسیدن به یک راه حل دوامدار در این کشور بیشتر سازد.

مرکز خبری رادیو آزادی در این مورد می نویسد:

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون تشکیل ایتلاف تازهء گروه های اپوزسیون سوریه را خیر مقدم گفت.

وی در صحبت در مجلس وزرای خارجهء اتحادیه اروپا و اتحادیهء عرب در قاهره، از این گروه نو که در اخیر این هفته در قطر تشکیل شد، خواست، نشان بدهند که از مردم نماینده گی می کنند.
وی اظهار داشت:
«ما از وضیعت وخیم سوریه به خوبی آگاه می باشیم. من از کارهای که در دوحه انجام شد تا گروه های اپوزسیون در یک صف قرار گیرند، فرار گیر و در تعهدات شان به مردم صادق باشند، استقبال می کنم. »

سفر هیات اتحادیهء اروپا به قاهره در زمانی انجام می شود که اتحادیهء عرب و شش کشور شورای همکاری خلیج ایتلاف نو اپوزسیون سوریه را به حیث نمایندهء قانونی مردم این کشور به رسمیت شناختند.

ایالات متحده هم بعد از اعلان تشکیل این ایتلاف بروز یکشنبه، از ایجاد آن استقبال کرد

کاترین اشتون از کشورهای همسایه سوریه خواست، تلاش ها را برای تامین یک راه حل دوامدار برای حل بحران سوریه بیشتر بسازند. وی گفت:
«مصیبت سوریه تنها دامنگیر این کشور نیست، بلکه مصیبت برای تمام منطقه می باشد. کشورهای منطقه خطرات را که ایجاد می شود می دانند، مشکلات را موج مهاجرین ایجاد می کند ، تهدیدهای افزایش خشونت و تهدیدها و نگرانی های را که برای ثبات منطقه بار می آید درک می کنند. ما باید کوشش های خودرا برای حمایت از مردم سوریه دوام بدهیم.»

وزیر خارجهء جرمنی گیدو ویستر ویلی در مجلس قاهره اظهار داشت کشورش از تلاش های اپوزسیون به سمت آشتی حمایت خواهد کرد.

اما وزیر دفاع فرانسه ژان ایف لدریان بروز سه شنبه در پاریس اظهار داشت، تا وقتی که ایتلاف نو تمام گروه های مسلح را تحت یک چتر قرار ندهد، به رسمیت شناختن آن قبل از وقت است.

روسیه که از حامیان رژیم بشار الاسد در سوریه می باشد، اظهار داشت که ائتلاف نو باید تلاش کند که از طریق مذاکره بحران سوریه را حل کند و مانع دخالت خارجی شود.

هم زمان با این گزارش داده شده است که یک طیاره جنگی رژیم بشار الاسد شهر راس العین را در نزدیک سرحد ترکیه که در دست مخالفین است، بمباردمان کرد که حد اقل یک تن در اثر آن کشته شده است. این شهر روز دوشنبه هم بمباردمان شده بود.
XS
SM
MD
LG