لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

تلاش ها برای تامین آتش بس میان اسراییل و حماس شدت یافته است


با رسیدن وزیر خارجه امریکا به منطقه، تلاش ها برای تامین آتش بس میان اسراییل و حماس شدت یافته است.

خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجه به روز سه شنبه در بیت المقدس گفت، او از رییس جمهور اوباما یک پیام روشن با خود آورده و آن اینکه اسراییل حق دارد از خود دفاع کند.

خانم کلنتن گفت، مهم است جلو توسعه کشمکش و نبرد گرفته شود و از جنگجویان فلسطینی خواست تا فیر راکت بالای اسراییل را متوقف بسازند.

خانم کلنتن همچنان گفت، او با همه جوانب در منطقه کار خواهد کرد بشمول محمد مرسی رییس جمهور مصر. وزیر خارجه امریکا گفت، هدف او یک آتش بس پایدار، تضمین امنیت برای ساکنین جنوب اسراییل و بهبود زندگی برای آن های که در غزه زندگی می نمایند.

وزیر خارجه امریکا گفت:
« در روزهای که پیشرو قرار دارد، ایالات متحده با شرکای خود اینجا در اسراییل و در سرتاسر منطقه در جهت یک پی آمد که باعث تقویت امنیت برای مردم اسراییل، شرایط بهتر برای مردم غزه و حرکت بسوی یک صلح جامع برای تمام مردم منطقه شود کار خواهد کرد. »

نتنیاهو صدراعظم اسراییل در حالی که در پهلوی وزیر خارجه امریکا قرار داشت گفت، او از یک راه حل دپلوماتیک حمایت می نماید اما افزود، اسراییل نیز همه گام های را که برای دفاع از اسراییل ضرورت باشد خواهد بر داشت:

« هرگاه اینجا احتمال رسیدن یک راه حل درازمدت به این مشکل از طریق دپلوماتیک باشد، ما آنرا ترجیح می دهیم. اما اگر نباشد، من یقین دارم شما می دانید که اسراییل هرگونه اقدامی را که برای دفاع از خود ضرورت داشته باشد خواهد انجام داد. »

در اوایل روز سه شنبه، صدراعظم اسراییل با بانکی مون سرمنشی ملل متحد که او نیز در منطقه برای وساطت آمده ملاقات نمود. بانکی مون حملات راکتی حماس را محکوم کرد و از اسراییل خواست از خود خویشتن داری نشان بدهد.

« مراد راکت های اسراییلی شاید اهداف نظامی در داخل غزه باشد، اما این راکت ها مردم ملکی را می کشد و آسیب می رساند و زیر بناهای ملکی را تخریب می نماید و از بین می برد. تلفات مردم ملکی تحت هر نوع شرایط غیر قابل قبول است. استفاده بیش از اندازه قوه غیر قانونی است و باید متوقف شود. »

قرار است امروز چهار شنبه، شورای امنیت ملل متحد بار دیگر بحران غزه را مورد بحث قرار بدهد. ایالات متحده امریکا بروز سه شنبه مانع پخش اعلامیه شورای امنیت ملل متحد شد که به اتفاق آرای همه اعضا تصویب شده بود. زیرا که درین اعلامیه، حمله راکتی حماس بصورت مشخص مورد انتقاد قرار نه گرفته بود.
XS
SM
MD
LG