لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

وضعیت در غزه بعد از آتش بس نسبتاً عادی شده است


آتش بس میان اسراییل و گروه حماس برقرار بوده و هیچ خشونت در جریان روز و شب پنجشنبه صورت نگرفته است.

اما اسراییل هشدار داده که اگر کدام تخطی از سوی فلسطینیان صورت بگیرد، اقدام فوری و تلافی جویانه را انجام خواهد داد.

زنده گی مردم غزه پس از هشت روز حملات مرگبار، به روز پنجشنبه، وضعیت نسبتاً عادی را به خود گرفت.

تعدادی از دکان ها باز بودند و مردم بدون هراس زیاد، به کوچه و بازار می رفتند.

وضعیت شهر غزه، پس از توافق آتش بس که به روز چهارشنبه میان حماس و اسراییل به اجرا گذاشته شد، به حالت نسبتاً عادی خود باز گشت.

مصر در این آتش بس میانجیگری کرد و به حملات هشت روزه میان هر دو جانب پایان داد.

با آن که هیچ موردی از خشونت در جریان روز و شب پنجشنبه گزارش نشد اما اسراییل گفته که برای دفاع از هر تبعه کشورش، آماده گی دارد.

بنیامین ناتنیاهو صدراعظم اسراییل به روز پنجشنبه گفت: آنها به اهدافی که تعیین کرده بودند، دست یافته اند:

« اگر تخطی در آتش بس صورت گیرد، ما آماده گی داریم. اهدافی را که ما در این عملیات تعیین کرده بودیم، به دست آمده است. می دانم بعضی از اتباع ما انتظار داشتند تا اقدامی سخت تر از این را اتخاذ کنیم. ما برای آن هم آماده گی داریم. ما انتخاب می کنیم که چی وقت، علیه کی و چطور اقدام کنیم، طوری که در این عملیات انجام دادیم. حالا ما این آتش بس را یک فرصت حساب می کنیم.»

بر اساس گزارش ها، در جریان دو شب گذشته، مردم در غزه از آتش بس استقبال کرده و به سرک ها و بازار ها در جریان شب و روز به شادی پرداختند.

شماری از باشنده های غزه به شمول اسماعیل هانیه صدراعظم گروه حماس می گویند که این آتش بس در واقع یک پیروزی برای آنها به حساب می آید.

آقای هانیه به روز پنجشنبه گفت: دیگر کسی نباید به فکر اشغال غزه باشد:

« این مقاومت، اساسات بازی را در مورد اشغال تغییر داد و محاسبه های نظامی و امنیتی آنها را مختل ساخت. من به مردم فلسطین در غزه، کرانه غربی و هر جا که باشند، برای تمام جهان عرب و اسلام می گویم که بعد از این پیروزی، مفکوره اشغال غزه تمام شده و انشاالله که این مفکوره باز نخواهد گشت.»

آتش بس میان گروه حماس و اسراییل به میانجیگری مصر صورت گرفت، اما تلفات و خسارات این هشت روز جنگ خیلی زیاد بود. بیش از یک صد و شصت فلسطینی در حملات اسراییل کشته شدند که ده ها کودک هم در میان شان شامل بودند.

در اسراییل هم تعداد تلفات اتباع این کشور در نتیجه حملات فلسطینیان به شش تن رسیده است. آخرین اسراییلی که در این جنگ کشته شد، یک عسکر بود که پس از زخمی شدن در نتیجه یک حمله راکتی حماس، دیروز در شفاخانه جان داد.
XS
SM
MD
LG