لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

رییس جمهور محمد مرسی به قصر ریاست جمهوری برگشت


پس از اینکه اعلان دوهفته قبل رییس جمهور مصر محمد مرسی باعث یک موج از تظاهرات ضد دولتی شد صدها نفر از تظاهر کنندگان پس از تظاهرات وسیع دیروز هنوزهم پیشروی قصر ریاست جمهوری در قاهره متحصن هستند.

دها هزار نفر از تظاهر کنندگان در صحنه که حتی هنگام سقوط رژیم حسنی مبارک در سال گذشته دیده نشده بود دیروز در نزدیکی قصر ریاست جمهوری گردهم آمده خواهان کنار رفتن رییس جمهور مرسی شدند.

هرچند اکثر تظاهر کنندگان شب گذشته اطراف قصر ریاست جمهوری را تخلیه کردند، صدها نفر دیگر باقی مانده تعهد نمودند که رییس جمهور باید فرمانی اخیر خود را که به اساس آن صلاحیت های خود را وسیع ساخت لغو کند.

هنگام صبح دست فروشان در امتداد دیوارهای قصر ریاست جمهوری که مخالفان بر آن شعارهای ضد رییس جمهور نوشته اند تبنگ های خود را ترتیب دادند.

روزنامه الشروق در عنوان درشت خود نوشت: "اخطار اخیر، ریاست جمهوری محاصره شده است." همچنین روزنامه مستقل الوطن نوشت که "انقلاب به آستانه رییس جمهور رسیده است."

صدها نفر دیگر از مخالفان حکومت شب گذشته را در دها خیمه در میدان تحریر که از دو هفته به این سو در آنجا برپا شده سپری کردند.

مخالفان دولت با استفاده از انترنت خواهان کمپل ها و مواد خوراکی برای تظاهر کنندگان شدند. پولیس دیروز در تلاش برای متفرق ساختن تظاهر کنندگان از گاز اشک آور کار گرفت.

گزارش آژآنس خبر رسانی فرانسه می افزاید مردم مصر با گرایش های متفاوت خود دچار اختلافات شدیدی شده اند.

تظاهرات روز سه شنبه آخرین موج از اقدامات در برابر فرمان دوهفته قبل رییس جمهور محمد مرسی بود که به اساس آن او صلاحیت های خود را وسیعتر ساخته، خواستار همه پرسی در باره مسوده یک قانونی شده که از سوی یک هیئت که اسلامگرایان در آن دست بالا دارند ساخته شده است.

گروهای چپ گرا، آزادیخواهان و مسیحیان با این مسوده مخالفت دارند. رییس جمهور می گوید، پس از تصویب قانون از صلاحیت های که اخیراً به خود داده دست بردار می شود ولی مخالفان می گویند که مسوده قانون حقوق اساسی را تامین نمی کند و رییس جمهور را به خود گرایی و استبداد متهم می کنند.

مسوده مذکور اختلافات میان حکومت رییس جمهور محمد مرسی که ریشه اسلامی دارد و مخالفان وی را که اکثریت لیبرال هستند بیش از پیش تبارز می دهد.
XS
SM
MD
LG