لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

هیلاری کلنتن خواهان تلاش های مشترک برای حل بحران سوریه شد


هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا از همه بازیگران بین المللی با نفوذ در سوریه خواسته است تا با یک تلاش دسته جمعی بحران بیست و یک ماهه را در این کشور پایان بدهند.

کلنتن در مورد مسالهء سوریه با همتای روسی اش سرگی لافروف و اخضر ابراهیمی نمایندهء سازمان ملل متحد و اتحادیهء عرب روز پنجشنبه در حاشیهء اجلاس امنیتی در شهر دبلین مرکز آیرلند صحبت کرد.

وزیر خارجهء امریکا که دیروز در شهر بیلفاست آیرلند شمالی تحت تسلط انگلستان صحبت می کرد گفت که در جریان گفت و گو های دبلین پیشرفت عمدهء صورت نگرفت.

« فکر نمی کنم کسی باور کند که پیشرفت عمدهء به میان آمده باشد. هیچ کس نباید این گونه فکر کند که این قضیه بسیار دشوار و مغشوش کننده است، بلکه همهء ما با هر قدر نفوذی که برین پروسه یا بر رژیم و مخالفانش داریم باید برای انجام یک تلاش همآهنگ و صادقانه با اخضر ابراهیمی کار کنیم تا دیده شود که در برابر تحولات در حال وقوع در سوریه چی کاری ممکن است انجام شود.»

اما، کلنتن گفت که ایالات متحدهء امریکا و روسیه توافق کرده اند که از تلاش ها به هدف میانجیگری میان همه احزاب درگیر در سوریه به منظور ایجاد یک گذار سیاسی حمایت می کنند:

« هم لافروف و هم من به حمایت از یک تلاش جدید توسط ابراهیمی و تیمش متعهدیم تا با همه ذینفعان در مسالهء سوریه برای به میان آوردن یک گذار سیاسی کار کنیم.»

کلنتن گفت که بشارالاسد رییس جمهور سوریه باید قدرت را به هدف ایجاد یک آیندهء دیموکراتیک در سوریه ترک کند:

« ایالات متحدهء امریکا در پهلوی مردم سوریه می ایستد و یک جا با آنان اصرار می کند که هر گونه پروسهء گذار باید منجر به یک سوریهء متحد و دیموکراتیک شود به طوری که از نمایندگی همه مردم برخوردار باشد.»

از جنگ داخلی در سوریه بیست و یک ماه می گذرد که تخمین زده می شود در آن حداقل چهل هزار نفر کشته شده اند.

واشنگتن و ماسکو درین مدت روی جلوگیری از خشونت ها اختلاف نظر داشته اند. از آغاز درگیری ها در سوریه تا اکنون، روسیه و چین از قوی ترین حامیان اسد بوده اند.
XS
SM
MD
LG