لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

روسیه: بشار اسد کنترول سوریه را از دست داده، شاید سقوط کند


اعلان دیروز روسیه که رژیم بشار الاسد رئیس جمهور سوریه را در آستانه سقوط احتمالی از قدرت خوانده، به یک خبر بزرگ رسانه ها مبدل شده است.

مخائیل بوگ دانوف معین وزارت خارجه روسیه به روز پنجشنبه اعلان کرد که مسکو، پلان های را روی درست گرفته تا خروج احتمالی هزاران تن از اتباع روسیه را از سوریه آغاز کند.

به گفته آقای بوگ دانوف پیروزی مخالفین در سوریه، به قیمت جان ده ها هزار تن تمام می شود.

مسکو می گوید: کنار رفتن احتمالی بشار الاسد، برای روسیه اهمیت زیادی دارد زیرا اینکشور برای مدت طولانی متحد سوریه بوده و بار ها خواسته است تا بحران تقریباً بیست ماهه میان حکومت و مخالفین در سوریه، از طریق گفتگو ها حل و فصل شود.

اظهارات معین وزارت خارجه روسیه در حالی صورت می گیرد که اندریس فوگ راسموسن، منشی عمومی ناتو می گوید: رژیم سوریه به سوی سقوط نزدیکتر شده است.

به گفته راسموسن، دمشق مساله متوسل شدن به فشار به خصوص استعمال راکت های مشابه سکات را علیه مخالفین آغاز کرده است.

« بعضی معلومات نشان می دهند که این راکت ها مشابه سکات استند. استعمال چنین سلاح غیر قابل تمایز، نادیده گرفتن کامل زنده گی مردم سوریه را نشان میدهد. این یک اقدام بی باکانه است و من آنرا شدیداً تقبیح می کنم. »

پیش از این هم مقامات امریکایی و ناتو نیرو های وابسته به بشار الاسد را متهم کرده بودند که مناطق تحت کنترول مخالفین را در شمال این کشور، با راکت های سکات هدف قرار داده است.

اما مقامات حکومت سوریه، استعمال راکت های سکات را رد کرده اند.

تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آنکشور که نامش گرفته نشده، گزارش داده است که این همه، آوازه های بی اساس استند.

به گفته همین مقام، نشر این گونه گزارش ها، بخاطر ارایه یک تصویر منفی از حکومت سوریه صورت می گیرد.
XS
SM
MD
LG