لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

هرالد تربیون: "ملا ها چه اقدام می کنند"


هرالد تربیون
روزنامه انترنیشنل هرالد تربیون در شماره اخیرش تحت عنوان "ملا ها چه اقدام می کنند" مطلبی دارد، در مورد مجلس علمای اسلامی در استانبول.

روزنامه می نویسد، هرچند استانبول دیگر مرکز خلافت اسلامی نیست اما صدای آذان، خاطرات آنوقت را به یاد می آورد و برگذاری مجلس علمای جهان اسلام تحت عنوان همکاری اسلامی برای آینده صلح آمیز افغانستان بار دیگر بر نقش این شهر در تلاش های اسلامی تاکید می کند.

روزنامه می نویسد، در مجلس استانبول علمای دینی از کشورهای مختلف جهان از جمله افغانستان جمع شده تلاش کردند، کاری را که حکومت ها انجام داده نتوانستند، انجام بدهند.

آنها در مورد این بحث کردند که چه اقدامات در افغانستان درست و چه غلط است. با ختم این کنفرانس اکنون وظیفه معلوم شده است که چگونه از کشتن افغانها توسط افغانها جلوگیری شود. به نوشته روزنامه روش ساده است.

علمای افغان با علما و دانشمندان اسلامی جهان ملاقات کرده در مورد حملات انتحاری، هدف قرار دادن مردم ملکی، از بین بردن آثار تاریخی و باستانی و حتی خشونت داخلی بحث می کنند.

روزنامه انترنیشنل هرالد تربیون می نویسد، اکنون قطعنامه این کنفرانس در 160 هزار مسجد افغانستان توزیع می شود تا سطح آگاهی فردی بلند برده شود.

روزنامه از قول دانشمندان اسلامی افغان در این کنفرانس می نویسد که گفته اند دانشمندان با شجاعت وبدون ترس صحبت می کردند و در چنین کنفرانس ها صحبت کردن بر علیه خشونت آسانتر است.

اما به نوشته روزنامه با در نظرداشت اشتراک اشخاص مختلف در این کنفرانس تفاهم و وحدت نظر در آن قابل ملاحظه بود. در این کنفرانس علمای اسلامی از اندونیزیا، بریتانیا، پاکستان، افغانستان و کشورهای دیگر اشتراک داشتند.


خبرنگاران بدون سرحد
نشریه سازمان خبرنگاران بدون سرحد در شماره اخیر خود در مورد افزایش خشونت علیه ژورنالستان و محدویت کار رسانه ها در افغانستان اظهار نگرانی می کند.

نشریه چندین واقعه از جمله بسته شدن رادیو قلات و بازداشت کوتاه مدت ژورنالستان و دیگر اقدامات مشابه به این را مثال آورده می نویسد، 10 ژورنالیست روز 24 فبروری وقتی که می خواستند حمله انتحاری در مرکز امنیتی در جلال آباد را تحت پوشش قرار بدهند از سوی مقامات امنیتی مورد حمله قرار گرفتند.

به نوشته نشریه سازمان خبرنگاران بدون سرحد در مورد فرمان های پیچیده حکومت در رابطه با رسانه ها نیز نگرانی دارد زیرا از چنین عبارت سر درگم استفاده های مختلف می شود که در نتیجه کار رسانه ها به مشکل روبرو می شود.
XS
SM
MD
LG