لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

افغانستان برای رشد اقتصادی اش به انرژی کافی برق نیاز دارد


رییس بانک جهانی به روز پنجشنبه گفت: برای بهره برداری از ذخایر معدنی و جلب سرمایه گذاری های بیشتر خارجی، افغانستان باید به بهبود زیر بنای انرژی خود توجه کند و حق اولویت به آن قایل شود.

کابل امیدوار است که سرمایه گذاری کشور های چین و هند در استخراج معادن آهن و مس، کمبود های اقتصادی را بعد از خروج نیرو های خارجی در ختم سال 2014 میلادی از افغانستان جبران کند.

بنوشته آژانس خبری رویترز، عرضه غیر قابل اطمینان برق، همراه با مسایل امنیتی یکی از بزرگ ترین مانع برای کمپنی های بین المللی می باشد که می خواهند از منابع غنی افغانستان بهر برداری نمایند.

یم یانگ کیم (jim Yong Kim ) در جریان سفرش به کابل به آژانس خبری رویترز گفت:
« اگر انرژی کافی نداشته باشیم این تقریباً ناممکن است که رشد اقتصادی قوی داشته باشیم.»

در حال حاضر، فقط یک سوم نفوس افغانستان از انرژی برق مستفید هستند که اکثراً از کشور های همسایه مانند ازبکستان وارد می شود.

بسیاری افغان ها ازین شکایت دارند که در مدت ده سال گذشته با وصف ملیارد ها دالر کمک های خارجی، کار های بنیادی در مورد تولید برق صورت نگرفته است.

افغانستان برای تولید برق ظرفیت و امکانات زیاد دارد، اما حکومت افغانستان از یک طرف تلاش های لازم را در جهت جلب کمک ها و سرمایه گذاری های خارجی به منظور ساختن بند های بزرگ تولید برق انجام نداده و از سوی دیگر وزارت انرژی و آب افغانستان هم تلاش های کافی برای سروی ها و مطالعات انجام نداده است.

این در حالیست که طالبان مسلح در راه ساختمان و فعال ساختن بند برق کجکی و سایر بند ها مشکلات و موانع ایجاد کرده اند.

به اساس گزارش ها، مخالفین مسلح دولت در سال های گذشته در ولایات هرات، نیمروز و فراه جلو کار ساختمان بند سلما، بخش آباد و کمال خان را گرفته و بار ها انجنیران و کارگران این بند ها را مورد حمله قرار داده اند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، مخالفین مسلح دولت همچنان تلاش دارند تا جلو کار و فعالیت پروژه مس عینک لوگر را بگیرند.

کار بالای این پروژه سه ملیارد دالری در سال 2007 میلادی آغاز گردید، اما در سال گذشته زمانی کار آن موقتاً متوقف شد که طالبان مسلح بالای کارگران چینایی حمله کردند.

رییس بانک جهانی گفت: وضع امنیتی همچنان سبب شده تا سرمایه گذاری خارجی در پروژه های زراعتی افغانستان صورت نگیرد.
XS
SM
MD
LG