لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

«دنمارک عساکرش را از افغانستان خارج می کند»


روزنامهء کوپنهاگن پست در شماره اخیر خود تحت عنوان «دنمارک عساکرش را از افغانستان خارج می کند» می نویسد:
خروج قبل از وقت عساکر دنمارکی از افغانستان با خروج عساکر بریتانیایی ارتباط دارد. پایگاه کمپ پرایس که از جانب بریتانیا اداره می شود در ماه اگست مسدود خواهد شد و عسکر دنمارکی مجبوراند که به کشور شان برگردند.

به نوشتهء روزنامه، بعد از خروج عساکر دنمارکی از افغانستان، دنمارک مساعدت های انکشافی اش را با پولیس آن کشور ادامه می دهد و همچنان با افغانستان حدود دوملیارد کرون دنمارکی مساعدت نیز خواهد کرد.
روزنامهء کوپنهاگن پست با نقل قول از صدراعظم دنمارک می نویسد که گفته است، قبلاً پلان شده بود، عساکر دنمارکی در ختم سال 2014 از افغانستان خارج شوند، اما اینک عساکر آن کشور تا پایان تابستان امسال از افغانستان خارج می شوند.

نشریهء فارن پالیسی چاپ امریکا در شماره اخیر خود به دستاورد های حقوقی زنان افغان و دشواری های موجود در برابر آن ها پرداخته، می نویسد:

در سال 2011 با سرنگونی رژیم طالبان درد و عذاب طولانی زنان در افغانستان، به پایان رسید. در ماه جنوری سال گذشته میلادی سایره سادات که شوهرش در زمان طالبان مفقودالاثر شده است، در ولسوالی خواجه دوکو به حیث ولسوال مقرر شد.

خانم سادات به باشنده گان آن ولسوالی وعده داده است که اجتماعات زنان و دختران را تقویت می کند و مسایل مربوط به تحصیل، صحت و کاریابی آن ها در الویت کاری وی قرار خواهد داشت.

نشریهء فارن پالیسی می نویسد:
زنان زیاد مانند خانم سادات در پست های مهم سیاسی و اجتماعی افغانستان فعالیت دارند و برای نخستین بار در تاریخ آن کشور زنان در پست های ولایت، ولسوالی و شاروالی های افغانستان کار می کنند.
وزاری صحت عامه، امور زنان، امور شهدا و معلولین و ادارهء مستقل حقوق بشر افغانستان زنان اند.

نشریهء فارن پالیسی می افزاید:
27 درصد کرسی های شورای ملی افغانستان را زنان تشکیل می دهد که فیصدی آن نسبت به بسیاری کشورهای پیشرفتهء جهان به شمول ایالات متحدهء امریکا بیشتر است. در امریکا 15.2 درصد کانگرس و در پارلمان بریتانیا 19.2 درصد را زنان تشکیل می دهد.

به نوشتهء نشریهء فارن پالیسی، با وصف این دستاورد های بزرگ، باید به وضعیت زنان در افغانستان بطور جدی توجه شود. در هر 29 دقیقه یک زن در جریان ولادت در افغانستان می میرد که بلند ترین رقم مرگ ومیر مادران در جهان است. تعدادی زیادی از دختران افغان به خاطر تهدید های امنیتی نمی توانند به مکتب بروند و 12 درصد دخترانی که عمر آن ها 15 و یا بیشتر از آنست با سواد اند، در حالیکه این رقم در بین مردان آن کشور 39 درصد می باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:39 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG