لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

مردم ایران برای شرکت در انتخابات آینده متردد اند


ایرانی ها در 14م ماه جون امسال رییس جمهور آینده شان را انتخاب می کنند.

در آستانهء این انتخابات عدهء از نا راضییان ایرانی در تلاش گرفتن تصمیمی اند که آیا در این انتخابات اشتراک کنند و یا نه؟

امیر مرد 31 سالهء ایرانی که از ذکر نام اصلی اش خوداری کرد، مانند اکثر ایرانی ها می اندیشد تا در انتخابات 14م ماه جون زمانیکه رییس جمهور انتخاب می گردد، چه باید بکند.

امیر دو انتخاب دارد، رای دهد و یا نه؟ به گفتهء وی هر دو انتخاب درست نیست، زیرا شرکت در این انتخابات، مشروعیت نظام را در سطح بین المللی در پی خواهد داشت و برای رفع شرمندگی نظام کمک خواهد کرد که از آغاز انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد در سال 2009 میلادی دامنگیر این رژیم بوده است.

درنتیجهء بروز نا آرامی ها و آشوب در اعتراض به انتخابات سال 2009 میلادی، 70 نفر کشته شدند و جامعه بین المللی به طور گسترده عکس العمل تهران را به این اعتراضات، انتقاد کرد.

به اساس گزارش، اگر اکثریت مردم ایران در انتخابات سهم نگیرند، فرصت را از دست خواهند داد که بالای زندگی آنها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

انتخابات امسال در زمانی برگزار می شود که وضع تعزیرات شدید اقتصادی از سوی غرب تاثیر سوء خود را داشته و برای رای دهندگان این فرصت را می دهد تا به کاندید که بتواند مشکلات اقتصادی شان را حل کند، رای دهند.

یک خبرنگار ایرانی به شرط نه گفتن نامش از تهران به رادیو آزادی گفت: مردم در مورد آینده خیلی نگران اند و این موضوع باعث خواهد شد تا تعداد بیشتر در این انتخابات اشتراک کرده، رای دهند.

به گفتهء این خبرنگار ایرانی، مردم امیدوار اند که در نتیجه این انتخابات شاید اقتصاد ایران تا حدی بهبود یابد.

اما برای تعداد دیگر شاید این مساله مهم نباشد. زیرا رای و عدم رای شان کدام تغییر را در زندگی آنها به میان نمی آورد.

تقی رحمانی، مذهبی شناخته شده ایرانی که یک سال قبل ایران را ترک کرده استدلال می کند که تحریم انفرادی انتخابات ماه جون بر نظام تاثیر اندک دارد.

به گفتهء آقای رحمانی، شاید مخالفین از یک کاندید اصلاح طلب قوی حمایت کنند. او به طور مثال از محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران نام برد.
زیرا میر حسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندید پیشتاز انتخابات سال 2009 میلادی در حال حاضر در منازل شان تحت نظارت قرار دارند.

اما تا هنوز خاتمی هم در مورد کاندیداتوری اش در این انتخابات از خود آمادگی نشان نداده است.

اردشیر امیر ارجمند یک مشاور ارشد موسوی و سخنگوی شورای هماهنگ کننده جنبش سبز های ایران می گوید، رای گیری تنها در صورتی قابل اعتبار است که اگر شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تضمین شده باشد.

در میان آنانیکه، این انتخابات را تحریم می کنند، یکی هم شرین عبادی برندهء جایز صلح نوبل می باشد. او به رادیو آزادی گفت، با تحریم کردن این انتخابات می خواهد توجه جهانیان را به نواقص پروسه انتخابات ایران جلب نماید.

شماری به این باور اند که تحریم انتخابات 2005 میلادی، محمود احمدی نژاد را کمک کرد تا با اکثریت رای برندهء انتخاباتی شود که در نتیجه آن پروسه تطبیق اصلاحات در ایران که توسط محمد خاتمی رییس جمهور سابق این کشور ایجاد شده بود، به کندی مواجه شود.
XS
SM
MD
LG