لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

رییس سنای امریکا از حملهء نظامی بر سوریه حمایت کرد


رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا ابراز اطمینان کرده که قادر خواهد بود با کانگرس امریکا کار کند تا اجازهء مداخلهء نظامی "محدود" در سوریه را صادر کند.

بارک اوباما دیروز سه شنبه در جریان ملاقات با رهبران مجلس نماینده گان و مجلس سنای امریکا در قصر سفید در این مورد صحبت کرد:

« نقطهء کلیدی که می خواهم روی آن به مردم امریکا تاکید کنم اینست که باور دارم پلان نظامی که از سوی لوی درستیز قوای مسلح امریکا ایجاد شده، مناسب و متناسب است. این پلان محدود است و شامل عملیات زمینی نمی شود. عراق و افغانستان نیست. این یک گام محدود و متناسب است که نه تنها به رژیم بشارالاسد بلکه به دیگر کشور های که شاید علاقمند آزمایش بعضی از این نورم های بین المللی باشند، یک پیام روشن را می رساند که پیامد های وجود دارند. »

در این حال، جان بوینر، رییس مجلس نماینده گان امریکا از تقاضای اوباما در مورد اقدام علیه سوریه حمایت کرده است.

بوینر در دیدار دیروز در قصر سفید چنین گفت:
« من از تقاضای رییس جمهور در مورد اقدام حمایت می کنم. فکر می کنم همکارانم باید از این تقاضا حمایت کنند. ما در سراسر جهان دشمنانی داریم که نیاز دارند بدانند که ما چنین روش را تحمل کرده نمی توانیم. ما همچنان در جهان و در منطقه متحدانی داریم که نیاز دارند بدانند که امریکا آنجا خواهد بود و در وقت ضرورت اقدام می کند. »

ننسی پیلوسی، رهبر دیموکرات ها در مجلس نماینده گان امریکا گفته است باور ندارد که کانگریس مسودهء را تصویب نکند که خواهان استفاده از زور شده است.

او در ادامه گفت، که جلوگیری از استفادهء اسلحهء کشتار جمعی "اساس امنیت ملی ما را تشکیل می دهد."

وزیران خارجه و دفاع امریکا دیروز سه شنبه در نشست استماعیهء کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای امریکا از سناتوران خواستند تا از طرح مداخلهء نظامی "محدود" در سوریه پشتیبانی کنند.

جان کری، وزیر خارجهء امریکا گفت، جهان این را تماشا می کند که آیا امریکا به حملهء کیمیایی آشکار در سوریه پاسخ می دهد یا نه.

به گفتهء کری، ناکامی در جهت اقدام در این زمینه ترویستان، ایران و کوریای شمالی را جسور می سازد.

چک هیگل، وزیر دفاع امریکا در این نشست گفت، که حملهء نظامی بالای سوریه از توانایی رژیم بشارالاسد در زمینه اجرای حملات کیمیایی خواهد کاست.

رییس جمهور امریکا به روز یکشنبه از کانگریس این کشور خواست تا طرح حملهء نظامی بالای سوریه را تصویب کند.

این حمله به آنچه دست داشتن حکومت سوریه در حملهء کیمیایی مرگبار تاریخ 21 آگست خوانده شده، ارتباط می گیرد.

روسیه و چین در مورد اتهام وارد شده بالای حکومت سوریه ابراز شک و تردید کرده اند.

ایالات متحدهء امریکا می گوید، که رژیم اسد بتاریخ 21 آگست حملهء گاز زهری را در نزدیک شهر دمشق اجرا کرده که در نتیجهء آن بیش از یک هزار و چهارصد تن کشته شده اند.

بن کی مون، منشی عمومی سازمان ملل متحد دیروز سه شنبه هشدار داد که هر گونه اقدام "تنبیهی" علیه سوریه سبب خونریزی بیشتر در آنکشور خواهد شد.

در عین حال او افزود، که اگر اسلحهء کیمیایی در سوریه مورد استفاده قرار گرفته باشد، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید علیه آنچه به گفتهء او "یک جنایت جنگی ظالمانه خواهد بود" اقدام کند.
XS
SM
MD
LG