لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

قضیهء سوریه به مجلس کانگرس امریکا ارایه شد


کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا قطعنامه را تصویب کرد که به اساس آن رییس جمهور امریکا بارک اوباما می تواند یک عملیات دقیق طرح شده و حملات مشخص را علیه اهداف در سوریه انجام بدهد تا توانایی اسلحه کیمیاوی سوریه را از بین برد.

وزیر خارجه امریکا که در کمیته روابط خارجی سنات صحبت می کرد گفت، امریکا، متحدین و مخالفین آن تنها این موضوع را دقیق ملاحظه نمی کنند که واشنگتن در مقابل استفاده احتمالی اسلحه کیمیاوی در سوریه پاسخ می گوید یا خیر، بلکه به چگونگی این واکنش هم توجه دارند:

« جهان تنها این را نظارت نمی کند که ما در اینجا چگونه تصمیم می گیریم، بلکه می خواهند ببیند که آیا ما با یک صدای واحد به نمایندگی امریکا در اینجا سخن می گوییم، یعنی کانگرس و رییس جمهور امریکا و آنها می خواهند بدانند که آیا امریکا در این لحظه قیام می کند و آیا امریکا به مقتضیات عصر موقف خود را با وحدت و یگانگی ابراز می کند. »

واشنگتن می گوید که در حمله 21م اگست در دامنه های دمشق از یک نوع گاز کشنده بنام سارین استفاده شد که در آن بیش از 1400 نفر کشته شدند.

روسیه و چین در مورد اسناد استخبارات امریکا در رابطه با اینکه این گاز توسط رژیم بشار الاسد در سوریه استفاده شده است شک دارند.

امریکا اظهار می دارد که در این ساحه اسناد موثق دارد. جان کری و وزیر دفاع امریکا چک هیگل بیان کردند که عدم واکنش به این عمل اعتبار و امنیت امریکا و متحدین آنرا بخطر روبرو خواهد ساخت.

وزیر دفاع امریکا چک هیگل گفت، اگر به این حمله کیمیاوی پاسخ داده نشود، امکان زیاد وجود دارد که بشار الاسد حمله دیگر کیمیاوی را انجام بدهد. او هشدار داد که عدم اقدام از سوی واشنگتن نه تنها رژیم اسد را جسور تر خواهد ساخت، بلکه گروه های تروریستی را در ایران و کوریای شمالی هم با جراات تر می سازد.

به هر حال این قطعنامه اکنون باید توسط مجلس سنا و همچنان مجلس نماینده گان کانگرس تصویب شود. قرار معلوم در مجلس نماینده گان مخالفت جدی علیه این تصمیم وجود دارد.

در قطعنامه کمیته روابط خارجی مجلس سنا تاکید شده است که هر نوع اقدام نظامی علیه سوریه نباید از 90 روز بیشتر دوام کند و هیچ نوع قوای زمینی در آن شامل نباشد.
XS
SM
MD
LG