لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

حمایت از اقدام جزایی در مقابل رژیم بشار الاسد، در حال افزایش است


جان کری وزیر خارجهء امریکا
جان کری وزیر خارجهء امریکا
جان کری وزیر خارجه امریکا می گوید، بعد از تکمیل شدن گزارش مفتشین ملل متحد در مورد استفاده از سلاح کیمیایی توسط رژیم سوریه، واشنگتن برگشت به شورای امنیت ملل متحد را به هدف صدور یک قطعنامه، محال نمی داند.

جان کری دیروز در حضور وزیر خارجه قطر، در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت، رییس جمهور امریکا در این مورد تا حال تصمیمی را اتخاذ نکرده است.

جان کری دیروز بعد از ملاقات با وزرای اتحادیه عرب گفت، حمایت از یک اقدام جزایی در مقابل رژیم بشار الاسد، به دلیل استفاده از سلاح کیمیایی، در حال افزایش است:

« ما امروز در مورد اقدامات لازم و ممکن که جامعه جهانی می تواند در مقابل سوریه به هدف جلوگیری از تخطی دوبارهء این رژیم از خط قرمز اتخاذ کند، بحث کردیم. شماری از کشور ها فوراً توافقی را امضا کردند که به آن در اجلاس کشور های جی بیست دست یافته شد، شمار آنها حال به 12 کشور می رسد و قرار است آنها در 24 ساعت آینده خود در این مورد اعلامیه های داشته باشند.»

جان کری در مورد شک و تردید های که در بخش استفاده از سلاح کیمیایی توسط رژیم اسد وجود دارند، چنین گفت:

« این جای تخیل نیست، این حدس زنی و گمان زنی هم نیست. بر اساس شواهدی که ما به جهانیان معرفی نموده ایم، حال معلوم شده است که رژیم اسد به تاریخ بیست و یکم اگست، حدود یازده بار از سلاح کیمیایی استفاده کرده است. اسد یکی از بزرگ ترین ذخایر سلاح کیمیایی در جهان را دارد و نمی خواهد در مورد مذاکره کند. این یقینی است که وی اگر خود را مورد تهدید ببیند، بار دیگر از آن استفاده خواهد کرد.»

بشارالاسد خود در مصاحبهء با شبکه ای سی بی اس امریکا، که قرار است امروز (دوشنبه نشر شود) استفاده از سلاح کیمیایی را رد نموده گفته است، هیچ ثبوتی وجود ندارد که چنین حملهء صورت گرفته باشد.

ولی جان کری وزیر خارجه امریکا دیروز در پاریس گفت، تصاویر ویدیویی از صحنهء که در آن سلاح کیمیایی استفاده شده بود، ثبوت استفاده ازین اسلحه می باشد.
XS
SM
MD
LG