لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

سوریه: سلاح های کیمیایی خود را تسلیم می کنیم


بشارالاسد رییس جمهور سوریه
بشارالاسد رییس جمهور سوریه
رییس جمهور سوریه تایید کرده که کشورش پلان دارد تا انبار سلاح کیمیایی خود را تسلیم کند.

بشارالاسد همچنین از ایالات متحدهء امریکا خواسته تا در عوض، تهدید به اقدام نظامی علیهء سوریه را برطرف کند.

اسد در مصاحبه با تلویزیون روسیه 24 دیروز گفت که سوریه انبار سلاح های کیمیایی خود را در کنترول بین المللی قرار خواهد داد به خاطر روسیه، نه خاطر تهدید امریکا.

رییس جمهور سوریه همچنین گفت که او ظرف چند روز آینده اسناد را که برای پیوستن سوریه به پیمان سلاح های کیمیایی لازم است به سازمان ملل متحد خواهد فرستاد.

اسد گفت، انتظار دارد که یک ماه بعد از پیوستن دمشق به این پیمان، سوریه ارایهء معلومات در مورد انبار سلاح های کیمیایی خود را به ناظران بین المللی آغاز کند.

اما، اسد افزود که واشنگتن باید سلاح دادن به شورشیان را متوقف سازد.

فرحان حق سخنگوی سازمان ملل متحد دیروز گفت که این سازمان قبلاً سندِ را از سوریه دریافت کرده که نخستین گام برای پیوستن این کشور به پیمان سلاح های کیمیایی شمرده می شود.

درین حال، بارک اوباما رییس جمهور امریکا ابراز امیدواری کرده که ملاقات میان وزیران خارجهء امریکا و روسیه در ژینو بتواند نتیجهء مستحکمِ را در مورد سوریه در پی داشته باشد:

« امیدوارم که بحث های وزیر خارجهء امریکا جان کری با سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه و همچنین شماری دیگر از بازیگران در مورد سوریه به یک نتیجهء مستحکم برسد. می دانم که کری ظرف چند روز آینده بسیار سخت کار می کند تا بیبیند که امکانات موجود چگونه است.»

اما، جان کری وزیر خارجهء امریکا در مورد این بیان اسد ابراز شک کرده است.

در یک نشست خبری با سرگی لافروف وزیر خارجهء سوریه، کری گفت که به باور ما سخنان رژیم سوریه کافی نیست.

لاوروف به نوبت خود گفت که تسلیمی انبار سلاح های کیمیایی سوریه هر نوع اقدام نظامی علیهء دمشق را غیر ضروری خواهد ساخت.

قبلاً، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در یک تبصره در روزنامهء نیویارک تایمز هشدار داد که هر نوع اقدام نظامی علیه سوریه نظم جهان را بر هم خواهد زد و موج جدید تروریزم را به میان خواهد آورد.

پوتین افزوده است که دلایل کافی موجود اند که اردوی سوریه نه بلکه شورشیان دست به حمله کیمیایی زده اند.

اما، وزارت دفاع امریکا دیروز گفت که پوتین و روسیه درین مورد که گویا شورشیان سوریه احتمالاً در حملهء کیمیایی 21 آگست دست داشته اند، منزوی و تنهاستند.
XS
SM
MD
LG